Boka Digital analys
Kundcase

All That Western

All That Western är Nordens ledande e-handel inom westernridning. Här kan du klicka hem allt ifrån ett par snygga jeans, till westernutrustning och tillbehör för dig och din häst.

Introduktion

All That Western hade under flertalet år testat en rad olika marknadsföringstjänster med mål att nå fler digitala affärer, men ännu inte hittat nyckeln till digital framgång. Vi fick in en förfrågan om att testa på ett samarbete innan vi gasar fullt ut, där All That Western önskade se hur vi arbetade innan en större budget kunde avsättas för den digitala marknadsföringen.

Utmaning

Detta var en ny bransch för oss, vilket krävde att vi behöva störtdyka in i målgrupp, varumärke, företagaren, produkter, och tidigare marknadsföringsinsatser. Vi lade stort fokus på att analysera marknaden samt konkurrenter för att hitta en passande strategi för All That Western. Efter analysen såg vi en enorm potential för varumärket. Vi såg vart målgruppen befann sig, vad de var ute efter, och hur vi skulle nå den på ett bra sätt.

Sagt av Håkan Berg, grundare All That Western

Jimmy är den första marknadsföraren jag stött på som egenföretagare (sedan 1991) som pratar om vad jag vinner på ett samarbete. ALLA andra har fokus på vad jag har i budget och kan betala. Jimmy pratar ROI och levererar ROI. I min telefonbok heter han ”Sedelpressen”. ❤️

Utförande

Steg 1: Inlärningsfas.

Innan vi hade en klar väg framåt utförde vi en noggrann analys av bransch, konkurrenter samt målgrupp. Vi hade en nära dialog med ATW för att snabbare kunna lära känna företaget, förstå dess värderingar, bransch samt produkter. Vi kom överens om att påbörja Google annonsering för relevanta sökord som ett test – för att se om vi är en ”perfect match”.

Steg 2: Setup & aktivering.

Vi strukturerade upp viktiga ämnen som Google Ads, Google Merchant Center, Google Shopping, Google Analytics, och produktflöden. Vi skapade sedan en kampanjstruktur med fokus på att nå ökad onlineförsäljning samtidigt som varumärket skulle bli enklare att söka efter online. Redan efter två dagar kom de första onlineköpen och vi såg att grundarbetet avlönat sig, snabbt.

Steg 3: Avstämning & utökning.

Efter två månader med fina resultat tog vi en avstämning med kund för att gå igenom resultat och olika arbetsmoment. Kund var mycket nöjd med uppstarten, resultaten, hur vi arbetade, och kände att samarbetet klickade på bästa möjliga sätt. Vi fick då ansvaret för att ta över ATW’s sociala medier där vi skapade en content-strategi anpassad för målgruppen. Vi ökade även investeringen i betald annonsering för att nå fler digitala affärer.

Steg 4: Time to celebrate!

Efter att vi ökat investeringen kunde vi nå fler potentiella kunder vilket möjliggjorde en markant ökning av genomförda köp online. Vi såg en ROAS på över 10:1 (tjänade över 10 SEK per spenderad krona) och den digitala framgången var ett faktum. Det content som publicerades på SoMe gav ofta försäljning på samma dag som inlägg publicerades, och Google annonseringen inbringade mycket nya kunder.

Steg 5: Retargeting.

Vi fortsatte sedan skala upp Google annonseringen och valde att testa Facebook Ads för att rikta olika produktnyheter till personer som redan befann sig i vårt digitala ekosystem. Redan efter första månaden med Facebook Ads var ROAS-nivåerna höga, och vi hade nu en heltäckande strategi för att nå målgruppen där de vistas som allra mest.

Nu har All That Western kunnat använda sin digitala marknadsföring för att skala upp verksamheten samtidigt som de har full koll på vad de tjänar per spenderad krona.

Vi vill rikta ett stort tack till All That Western för förtroendet och ser fram emot att se vad framtiden har att utvisa.

Fina resultat

+ 364%
Genomförda onlineköp
+ 364%
Konverterings­frekvens
+ 364%
Trafik
+ 364%
Nya besökare
+ 364%
Sessioner
ROAS
14 SEK per spenderad krona