Boka Digital analys
Kundcase

Nordiskt Näringscenter

Nordiskt Näringscenter är en skola belägen i Stockholm som erbjuder utbildningar inom kost- och hälsa. Här kan man utvidga sina kunskaper som kan användas hela livet, både för att hjälpa sig själv och sina medmänniskor.

Introduktion

Samarbetet mellan oss och Nordiskt Näringscenter har pågått i mer än 6 år. Innan vi påbörjade samarbetet investerade skolan mycket resurser på att synas digitalt, men utan en klar strategi. Marknadsföringen var inte strömlinjeformad och budskapet skiljde sig åt om man analyserade plattform för plattform. Skolan vände sig därför till oss för att få hjälp med att hitta strukturen med mål att öka antalet kursanmälningar.

Utmaning

Konkurrensen är hög om utbildningsdeltagare inom kost, hälsa och näring online, och det finns oändligt med utbildningar att välja mellan. Eftersom Nordiskt Näringscenter tidigare använt sig av "hagelgevärs-metoden" när det kommer till deras digitala marknadsföring, blev en stor utmaning för oss att analysera dåvarande marknadsföringsmodell. Vi analyserade inkommande data, jämförde olika plattformar, utförde egna sökordsanalyser och tog fram en skräddarsydd plan med fokus på precision. Målgruppen behövde nås på ett moderniserat sätt, nya marknadsföringsplattformar behövde implementeras, och konverteringsåtgärder uppdateras. 

Sagt av Bo Engborg, rektor

De sköter vår marknadsföring, enkelt och smidigt, vi kan fokusera på det vi är bäst på.

Utförande

Steg 1: Analysera och planera.

Vi analyserade skolans digitala marknadsföringsmodell och hittade flertalet förbättringspunkter. Vi satte oss in i rollen som potentiell elev till skolan och brainstormade kring hur vi når denna person på bästa sätt. Vilka känslor ska förmedlas? Vilket budskap skulle få dessa personer att bli engagerade samt intresserade? Vilka plattformar befinner de sig på? Hur söker de efter information? När analysen var färdigställd hade vi en klar plan framåt, och vi presenterade våra idéer för skolan. Majoriteten av tidigare marknadsföringsinsatser hade eliminerats och den nya digitala marknadsföringsstrategin preciserats.

Steg 2: Ny digital identitet.

Skolans digitala approach uppdaterades med en ny grafisk profil och hemsida. Den nya grafiska profilen togs fram för att bemöta målgruppen på ett mer harmoniskt och tilltalande sätt. Vi tog även fram en ny content-strategi för skolan på sociala medier.

Steg 3: Lets rock!

När grundarbetet var färdigställt började vi publicera nytt content på SoMe, aktiverade Google annonsering för skolans största kurser, och skapade visuellt slående annonser för Remarketing i Googles Display Nätverk. Till Display annonseringen togs det även fram en landningssida som var skräddarsydd för att förse skolan med leads (potentiella elever).

Steg 4: Utveckling.

Redan efter enstaka veckor hade Nordiskt Näringscenter gjort avans på den totala investeringen, och en hög lönsamhet var ett faktum. Vi valde därför att utöka investeringen i betald annonsering efter enbart två månader. I samband med ökningen implementerades fler sökord i kampanjstrukturen för Google Ads och vi marknadsförde nu fler kurser.

Steg 5: The missing piece.

Strategin höll i sig ett bra tag där vi firade framgång efter framgång, men något saknades – annonsering på sociala medier. Vi strukturerade därför Facebook Business Manager, implementerade FB-pixel, domänverifiering, kategoriserade målgrupper, och skapade annonser för skolans distanskurser. Efter första månaden hade skolan en ROAS på 3:1 (tjänade 3 SEK per spenderad krona) och vi hade ytterligare en kanal som nu inbringade fler elever till skolan.

Nordiskt Näringscenter har gått från att skjuta med hagelgevär till prickskytte, och har nu en digital strategi som gör det den ska – inbringar fler elever till skolan.

Vi tackar Nordiskt Näringscenter för ett fint samarbete och ser fram emot att fortsätta utveckla den digitala strategin.

 

Fina resultat

+ 364%
Trafik
+ 364%
Följare på sociala medier
+ 364%
Kursanmälningar
+ 364%
Leads
+ 364%
Conv/rate
ROAS
9 SEK per spenderad krona