Boka Digital analys

Varför digital marknadsföring?

De allra flesta företag har idag en egen hemsida och många även någon form av närvaro på sociala medier, som en företagssida på t ex Facebook. Oftast tar man hjälp av någon som bygger ens hemsida (om man inte gör det själv), och så startar man upp företagssidor på sociala plattformar. Här fastnar många företagare, för det spelar ingen roll hur fin hemsida du har om ingen hittar till den. Och det spelar inte heller någon roll att du har skapat ett konto på sociala plattformar om du inte underhåller dem (på rätt sätt).

Så, att finnas digitalt är enkelt. Att synas digitalt är svårare. Här gäller det bland annat att man:

  • väljer rätt kanaler för sitt syfte
  • publicerar relevant innehåll
  • vet vilken form av marknadsföring som passar ens företag
  • känner sin målgrupp

Digital marknadsföring handlar framförallt om det sistnämnda – att nå just din målgrupp på sociala medier med ditt varumärke, ditt budskap, dina produkter och/eller dina tjänster. Att bara finnas online genom att ha en hemsida och ett antal företagsprofiler på sociala medier gör inte att du hittar din målgrupp, och det gör inte heller att din målgrupp hittar dig. Du måste synas, och för att synas behöver du visa din målgrupp att du finns. Detta kan göras på flera olika sätt; genom att företaget är aktivt på sociala medier, via annonsering på sociala medier i form av t ex videos och banners, via e-mail utskick, genom samarbeten med influencers (s.k affiliate marketing), via SEO (search engine optimization) såsom närvaro på Google, eller PPC-annonsering (pay-per-click) såsom Google ADS, för att nämna några av de vanligaste.

Digital marknadsföring kan vara en djungel för den som inte är insatt men också en guldgruva för den som vet hur den ska göra.

Behöver ditt företag hjälp med sin digitala marknadsföring? Hör av dig!