Boka Digital analys

Algoritmer – vad de är och vad de gör

Du som är aktiv på sociala medier, har en hemsida eller brukar söka efter information på nätet har troligtvis vid något tillfälle stött på begreppet algoritm. Du har nog också tänkt att denna måste fylla någon funktion, och att den säkert är viktig. Vissa påstår dessutom att man kan “lura algoritmen” medans andra menar att man bör anpassa sig efter den. Men, vad är egentligen en algoritm? Och hur bör man tänka när det kommer till algoritmer?

En matematisk term som styr det du ser online

Först och främst – det finns inte bara en algoritm, det finns flera. Man kan förstås prata om algoritmen som “den” men det är inte helt sant. Vår digitala sfär består faktiskt av miljontals algoritmer som alla tjänar sitt alldeles eget syfte. Låt oss förklara.

När du är aktiv online styrs det du ser i ditt flöde på sociala medier och det du får upp i ditt sökresultat utav algoritmer. Utan algoritmer hade du inte kunnat använda sociala medier så som du vill, och du hade heller inte fått upp de sökresultat du är ute efter när du söker på Google eller på sociala medier. Algoritmer är nämligen programmerade för att svaren på de sökord du knappar in, eller de inlägg du klickar på, ska passa just dig.

Från början var algoritm en matematisk term som numera även används inom datorprogrammering, och som kan ses som en lista med instruktioner. Utan instruktioner vet ju inte de olika systemen vad de ska göra av den information de får av användaren, och kan därför inte ge användarna korrekt information. Algoritmer säger alltså till (instruerar) systemet hur det ska bemöta sökord och annan aktivitet så att användare av digitala sajter får upp det de är intresserade av. Det är också därför algoritmerna på olika plattformar som Instagram ändras då och då – programmerarna har gett systemet nya instruktioner.

Din digitala själsfrände (och stalker)

När vi använde Instagram för några år sedan kunde vi enbart scrolla bland inlägg vi sett tidigare och som laddats upp av de konton vi följer och har kontakt med. Som du säkert märkt fungerar inte ditt flöde på samma sätt längre. Nu får du även förslag på andra konton – nya konton – som du inte följer. Detta är en ändring i algoritmerna för att integrera användarna mer, och för att ge dem inspiration. I och med denna ändring lades även andra algoritmer till så att Instagram kan spåra din aktivitet. Det låter obehagligare än vad det är eftersom detta faktiskt möjliggör att Instagram kan ge förslag på inlägg som liknar sådana som du tidigare har visat intresse för.

Om du till exempel jämför ditt Instagramflöde med en väns, din partners eller dina barns, kommer ni troligtvis få upp helt olika förslag på inlägg och konton som ni inte tidigare varit i kontakt med. På ditt konto kommer du se inlägg som mestadels faller dig i smaken, och på dina barns konto inlägg som faller de i smaken. Detta är kärnan i algoritmer – de känner dig. De vet vad du vill ha. Framförallt vet de vad de ska visa för att du ska stanna kvar på plattformen.

Algoritmer styr det du ser och gör online, och ser även till att det du får upp är av intresse för just dig.

Så charmar du algoritmerna på olika plattformar

Algoritmer är alltså programmerade för att visa just det de visar, och är dessutom specifika för varje plattform. Olika sociala mediers algoritmer prioriterar nämligen olika typer av aktivitet från användarna.

Instagram och Facebook

Eftersom Instagram ägs av Facebook är det inte helt förvånande att deras algoritmer påminner mycket om varandra. Precis som på Instagram spårar även Facebook din aktivitet för att kunna visa innehåll som du troligtvis kommer tycka är intressant. På Instagram är algoritmerna dessutom mycket uppmärksamma på om en användare använder plattformen på ett ovanligt sätt. För många likes, kommentarer och annat på kort tid kan sluta med att ditt konto blir bannat eller avstängt. Så, att säga att man kan lura algoritmerna stämmer inte. Däremot kan vi charma dem, något som vi tagit upp tidigare  i ett av våra Instagraminlägg. Både Instagram och Facebook ÄLSKAR nämligen aktiva användare, så länge de använder plattformen på ett icke-spammigt sätt. Bägge plattformarna prioriterar dessutom konton som får många likes, kommenterar, visningar etc. eftersom algoritmerna tänker att detta konto – som lägger upp så pass populära inlägg – måste vara ett riktigt bra konto. Konton som dessa visas därför oftare som förslag till andra användare, vilket leder till att kontots synlighet ökar och att fler användare upptäcker det. Och vad är anledningen till att man som företagare väljer att finnas digitalt? För att synas, förstås.

Genom att publicera genomtänkt content med en tilltalande design, ladda upp bilder med bra kvalitet, skriva slagkraftiga texter, dela med sig av intressanta budskap eller annat innehåll som får användarna att stanna till vid inlägget eller som får dem att lika/kommentera/spara etc.kan man göra så att algoritmerna får upp ögonen för ens konto. För att verkligen maxminera sin synlighet kan man även satsa på att publicera videos och/eller swipe-inlägg då inlägg som dessa gör att användarna stannar till längre vid inlägget vilket algoritmerna reagerar på = det här måste vara ett bra konto = låt oss visa det för fler användare.

LinkedIn

Nätverksplattformen nummer 1 styrs även den av algoritmer. I likhet med algoritmerna på FB och Instagram baseras användarnas synlighet till viss del av hur dennes inlägg tas emot av andra användare, och där inlägg rankas efter ett poängssystem baserat på antal likes/kommentarer/delningar etc… Ju fler poäng = desto större synlighet. Den absolut största skillnaden mellan LinkedIn och Instagram/FB är dock fokuset på nätverkande.

På LinkedIn rangordnas nämligen kontakter där dina egna kontakter är 1:a hands kontakter, och dina kontakters kontakter 2:a hands kontakter. Inlägg som blivit virala på LinkedIn har framförallt blivit det via de sistnämnda; dina bekantas bekanta och deras bekantas bekanta… Kort sagt – när du interagerar med ett inlägg så sprids det först och främst till ditt nätverk, till dina 1:a hands kontakter. Om någon i ditt nätverk sedan interagerar med det inlägget sprids det även till dennes nätverk, och när någon i det nätverket interagerar med det… Ja, ni förstår. Hej snöbollseffekt!

Just denna typ av spridning och nätverkande är faktiskt helt unikt för LinkedIn, och vi förstår varför företag vill synas just här. Algoritmerna på LinkedIn är således programmerade för att möjliggöra organisk spridning, från nätverk till nätverk, och det du som användare bör göra är att framförallt vara aktiv genom att publicera egna inlägg precis som på Instagram och Facebook men även kommentera/dela/lika/interagera med andras. LinkedIn baseras ju på just detta – nätverkande. Ju aktivare du är, desto mer syns du. Och ju mer du syns, desto snabbare växer du.

Behöver du hjälp med att maximera din synlighet på sociala medier?