Så skriver du en säljande CTA (call to action)
En bra call to action kan göra skillnaden mellan att besökare på din webbplats väljer att fortsätta läsa eller klicka sig vidare. Men hur skriver du en CTA som verkligen säljer?
Att ha en stark CTA (call to action) är avgörande för att omvandla besökare på din webbplats eller i dina sociala medier till kunder. Räcker det med att enbart ha en CTA? Nej – den måste vara effektiv också! I det här blogginlägget kommer vi att titta på några beprövade tekniker för att skapa effektiva call to actions som ökar konverteringsgraden och driver mer försäljning. Låt oss ta en titt!
Vad innebär egentligen begreppet “CTA”?
Vi tar det från början. Vad är en CTA egentligen?
En CTA är en direkt uppmaning eller instruktion till en besökare med mål att få denna att utföra ett önskat beteende. Uppmaningen kan ta form av en knapp, ett formulär eller en länk som kort och tydligt instruerar besökare om vad de ska göra härnäst. “Köp nu”, “Klicka här” eller “Registrera dig” är vanliga exempel på call to actions.
En CTA används för att leda besökaren till nästa steg i köpprocessen, för att öka engagemanget på sociala medier eller för att samla in kontaktinformation om den potentiella kunden.
Dessa egenskaper är viktiga för en säljande CTA
En säljande CTA bör vara tydlig, specifik och handlingsinriktad för att kunna leda besökaren till att utföra det önskade beteendet. Genom att använda en övertygande och välplacerad call to action kan du öka konverteringsgraden och förbättra den övergripande effektiviteten – exempelvis på din webbplats eller i en marknadsföringskampanj.
Var börjar jag?
Vem vill du nå?
När det kommer till marknadsföring finns det en sak som kanske är det allra viktigaste – nämligen målgruppen! Vem är mottagaren? Vem vill du nå? Det första steget när du skriver en CTA är alltså att klargöra vem det är som kommer ta del av innehållet. Här bör du tänka på att alltifrån tonläge till copy och design kommer vara avgörande för hur stort intresse din CTA väcker.
Vad vill du uppnå?
“Vad är det jag vill uppnå med min CTA?”. Det är en bra fråga att ställa sig! Är det att öka trafik till webben, föra kunden vidare till ett kontaktformulär eller vill du få den potentiella kunden att faktiskt genomföra ett köp? Detta är en viktig del som kommer lägga grunden för hur formuleringen av din CTA ser ut.
Välj rätt plats
Din CTA ska placeras på rätt ställe på din hemsida eller i dina sociala kanaler, och den ska vara lätt för besökaren att hitta. Platsen är därför viktig – och även utseendet. Välj en färg som matchar din grafiska profil och som samtidigt sticker ut, och testa dig fram genom olika formuleringar, knappikoner och placeringar.
Få besökaren att agera snabbt
Att skapa en känsla av brådska kan faktiskt vara ett bra knep! Genom att använda ord och fraser som “nu”, “få platser kvar” eller “sista chansen” kan du få din besökare att agera snabbt. Bra va?
Hur lång bör en CTA vara?
Inte för lång och inte för kort. Många tänker “ju kortare desto bättre”, men faktum är att en för kort CTA som till exempel “läs mer” faktiskt inte säger någonting alls om vad du kommer få läsa efter klicket. Försök istället att vara konkret och locka besökaren att vilja trycka på knappen. Exempel: Du vill få besökaren att klicka sig vidare till din blogg. Byt då ut “läs mer” mot “läs vårt senaste blogginlägg”.
Testa dig fram
Alla kan inte göra rätt från början! Det kan verkligen kännas som en djungel det här med call to actions och alla olika val – var därför inte rädd för att testa dig fram. För att veta vad för resultat en CTA har gett finns det superbra analysverktyg att använda sig av. Utifrån det kanske du kommer på att den där gula knappen hade gjort sig mycket bättre i blått? Att mäta och analysera resultat är A och O inom lyckad marknadsföring.
Do’s and don’ts
Fem fördelar med en säljande CTA
- Tydlig vägledning: Med en CTA ger du besökare på din webbplats eller i dina sociala kanaler en tydlig vägledning om vad de ska göra härnäst.
- Ökad konvertering: Genom att använda en tydlig och övertygande CTA kan du öka konverteringsgraden på din webbplats eller i dina kampanjer. Genom att göra det lätt för dina besökare att ta nästa steg och engagera sig i ditt företag, ökar du chansen att de faktiskt kommer konvertera och bli kunder.
- Mätbarhet: Genom att inkludera en CTA på din webbplats eller i din marknadsföringskampanj får du möjligheten att utvärdera effektiviteten av det arbete du lagt ner. Du kan till exempel se hur många personer som klickat på länken och hur många som faktiskt konverterat till kunder. Detta ger dig möjlighet att anpassa dina kampanjer och göra förbättringar för att öka konverteringsgraden.
- Ökat engagemang: Effektiva CTA’s hjälper till att öka engagemanget hos dina befintliga kunder eller besökare på alla de platser ditt företag finns online. Genom att inkludera CTA’s som uppmuntrar till delning på sociala medier eller att lämna en recension ökar du både interaktionen med ditt företag och bygger upp lojalitet hos din målgrupp.
- Fokuserad kommunikation: En säljande CTA hjälper dig att hålla kommunikationen fokuserad och riktad mot dina affärsmål.
Sammanfattning
Nu har vi gått igenom det viktigaste för dig att tänka på när du skriver en säljande CTA. Sammanfattningsvis kan vi väl säga såhär:
- Bestäm dig för vem du pratar till
- Håll dig tydlig och handlingsinriktad
- Skapa en knapp som väcker intresse, både innehålls- och designmässigt
- Utvärdera och analysera resultatet – så att din nästa CTA blir on point!
Behöver du hjälp med att fila till dina CTA’s? Du är alltid välkommen att kontakta oss – oavsett anledning.