En komplett guide för annonsering på Facebook och Instagram
Det kan vara svårt att komma igång med annonsering på Facebook och Instagram om du aldrig tidigare arbetat i Facebooks olika system. Vi har därför skapat denna guide för att hjälpa dig komma igång på bästa tänkbara sätt.
Sociala medier är idag grundstommar i de flesta företags digitala marknadsföring. För att lyckas med annonsering på plattformar som Facebook och Instagram behöver du visa rätt annons, mot rätt målgrupp, vid rätt tillfälle. I denna guide kan du lära dig mer om hur du går tillväga för att påbörja annonsering på sociala medier för ditt företag.
Varför ska du annonsera på Facebook och Instagram?
Allteftersom tiden går fortsätter Facebook och Instagram begränsa de organiska inläggens räckvidd. Detta för att de vill uppmana företag till att annonsera på deras plattformar, något som självfallet är förståeligt då det är deras levebröd. För att nå fler potentiella följare, öka engagemanget för ditt företag, och fler potentiella kunder är därför annonsering ett nödvändigt måste för att få ditt företag att växa på sociala medier.
En ytterligare anledning är även möjligheten att nå ut till användare som med stor sannolikhet är intresserade av det ditt företag erbjuder. Detta då du kan styra vilka målgrupper du önskar ska se dina annonser, kampanjer, eller eventuella erbjudanden.
Detta kan du göra med annonsering på Facebook och Instagram
- Öka antalet följare till dina profiler
- Få fler att engagera sig för ditt företag
- Öka försäljningen till befintliga samt nya kunder
- Öka intresset för dina kommande evenemang
- Skapa jobbannonser för rekryteringssyften
- A/B-testa olika variationer av annonsinnehåll
- Rikta annonser till olika målgrupper baserat på kön, ålder, intresse samt geografisk plats
- Följa efter tidigare besökare till din hemsida som ännu inte konverterat
Steg du bör följa för att komma igång med din annonsering
Skapa ett kostnadsfritt Facebook Business Manager-konto om du inte redan har ett. Gå in här, klicka på “skapa konto” uppe till höger, och skapa ditt konto
Länka dina företagssidor på Facebook och Instagram. Gå till dina företagsinställningar, klicka på “sidor” för att ansluta din Facebook-profil, sedan till “Instagram-konton” för att ansluta din Instagram-profil. Har du ett företagskonto på WhatsApp? passa på att ansluta det medan du är i farten.
Nu är det dags att skapa och implementera din Facebook-pixel på din hemsida. En Facebook-pixel är till för att spåra vad som sker på din hemsida, hur användare för sig, konverterar, och för att ge Facebook bästa möjliga assistans till att nå dina mål. Gå till “Datakällor” och klicka sedan på “Pixlar”. Klicka sedan på den blåa knappen “Lägg till” och lägg till din pixel. Din Facebook-pixel behöver implementeras som kod på din webbplats där du kan behöva få hjälp av en webbutvecklare. Har du redan Google Tag Manager implementerat på din hemsida? Då kan du enkelt connecta din Facebook-pixel genom att skapa en ny tagg och skicka in. Här kan du läsa mer om hur du implementerar din Facebook-pixel.
Dags för domänverifiering! Detta är en relativt ny sak man behöver göra som uppstod i samband med Apples och Facebook “krig” om att Apple gav användare möjligheten att välja om man önskar bli spårad på Facebook, eller inte. Gå till “Varumärkessäkerhet”, sedan till “Domäner”, klicka på “lägg till”, och implementera domänverifieringen på din hemsida. Viktigt att koden är högt upp i HEAD-avsnittet på din hemsida för att verifieringen ska fungera korrekt. Observera att du även här kan behöva få hjälp av en webbansvarig eller webbutvecklare. Läs mer om domänverifiering här.
Du kan inte annonsera på Facebook och Instagram utan ett annonskonto, eller hur? Gå till fliken “Konton”, sedan till “Annonskonton”, och skapa ditt första annonskonto. I samband med detta rekommenderar vi dig att lägga till önskad betalningsmetod. Du kommer få en notis om detta samtidigt som du sätter upp ditt annonskonto.
Skapa konverteringsåtgärder så att du kan köra annonser som fokuserar på just konverteringar. Gå till “Event Manager”, sedan till “Lägg till händelser” som du ser nere i mitten, välj “Från Pixel”, ange din hemsida, och lägg till de åtgärder du önskar mäta som konverteringar. Du kan mäta visningar av till exempel en tack-sida, klick på telefonnummer, och e-post. Var noga med att särskilja vilken kategori du väljer för dina konverteringsåtgärder (Lead, visning av innehåll, kontakta med flera). Detta för att du vill att dina kampanjer vid ett senare skede ska kunna fokusera på enskilda konverteringsåtgäder beroende på kampanjens innehåll samt syfte. Du kan även använda Facebooks API för att mäta konverteringar. Vi rekommenderar dig att ta hjälp av en webbutvecklare om du önskar använda Facebooks API.
.
Nu är det dags att strukturera dina konverteringsåtgärder. Gå till “Events Manager”, “Samlad händelsemätning”, och följ efterkommande steg. Detta är viktigt för att du ska kunna marknadsföra kampanjer som fokuserar på konverteringar.
Så, nu har du alltså grunden på plats, men det saknas en viktig sak – att skapa målgrupper! Gå till “Målgrupper” och börja skapa målgrupper du önskar ska se dina annonser. Dina målgrupper kan innehålla personer som tidigare besökt din hemsida, sociala medier, kundlista med personer som prenumererar på ditt nyhetsbrev, eller nya målgrupper med specifika intressen.
Redo att börja annonsera på Facebook och Instagram?
Nu har du färdigställt grundarbetet. Dina profiler är länkade, annonskontot skapat, Facebook-pixeln implementerad, domänverifieringen blev en succé, du mäter värdefulla konverteringar, har strukturerat dem, och även skapat målgrupper – bra jobbat! Nu kan du skapa din första kampanj.
Är din ambition att köra igång Retargeting där du följer efter tidigare besökare till dina sociala medier eller hemsida? Då rekommenderar vi dig att låta systemet samla in data i tre till fem veckor innan du kör igång. Detta då dina målgrupper precis börjat samla in data och behöver få tid till att växa.
Dina annonser bör ha rätt format
När du annonserar på Facebook och Instagram så finns det en rad olika placeringar du kan välja att dina annonser ska synas på. Dina bilder eller videos kan synas i personers nyhetsflöden, högerkolumnen, Reels, Stories, vanliga artiklar kopplade till Facebook, Messenger, samt många fler. När du skapar dina annonser bör du alltid säkerställa att de har rätt format för de placeringar du valt. Ska dina annonser enbart synas i nyhetsflöden? Då är det ett kvadratiskt format som gäller. Är Stories den placering du ska satsa på? Då är det ett stående format som gäller. Här kan du läsa mer om olika annonsformat, och på Canva.com kan du enkelt ta fram snygga annonser i rätt format, kostnadsfritt.
Så skapar du din första kampanj
Gå till “Ads Manager”. Detta är där dina kampanjer, ad-sets, och annonser samlas under ett tak. Det är här du kommer testa vad som fungerar bäst för ditt företag, se hur dina resultat utvecklas, och skapa sylvassa annonser anpassade för din specifika målgrupp.
När du väl kommit in till Ads Manager klickar du på den gröna knappen “Skapa”, och väljer sedan vad din kampanj ska fokusera på. Observera att detta är den målsättning du meddelar Facebook att du har för din specifika kampanj. Här nedan förklarar vi vad vardera alternativ står för.
Varumärkesmedvetenhet: Hjälper dig visa dina annonser för personer som med stor sannolikhet kommer komma ihåg dem.
Räckvidd: Nå ut till så många som möjligt för din budget.
Trafik: Få så mycket trafik som möjligt till din webbplats.
Interaktion: Hjälper dig få fler likes, kommentarer, inläggsreaktioner, delningar, eller svar på kommande evenemang.
Appinstallationer: Denna säger sig självt. Har du en app? Denna strategi hjälper dig få så många appinstallationer som möjligt för din budget.
Videovisningar: För dig som vill visa videos för personer i din målgrupp. Hjälper dig få fler videovisningar, enkelt sammanfattat.
Leadgenerering: Använd olika uppmaningar för att få fler leads till ditt företag (formulär, chattar med flera).
Meddelanden: Uppmana personer att kontakta ditt företag via Instagram, Messenger, eller WhatsApp.
Konverteringar: Fokusera på enskilda konverteringsåtgärder och meddela Facebook vilka konverteringsmål du vill nå. Denna målsättning rekommenderar vi dig att använda istället för Leadsgenerering då leadsen brukar hålla högre kvalitet.
Katalogförsäljning: Denna är till för dig som driver en E-handel. Visa annonser med varor från din produktkatalog för olika målgrupper.
Butikstrafik: Hjälper dig visa annonser för personer som med stor sannolikhet kommer besöka din fysiska butik.
Gå vidare och bocka i om ditt företag ingår i en speciell annonskategori (politik, finansiering, hemförsäkring, med flera), skapa ett A/B-test om du önskar split-testa olika målgrupper mot varandra, dagsbudget, och om du önskar optimera budgivningen för hela kampanjen eller vardera Ad set. Vi rekommenderar dig att använda Facebooks optimering av kampanjbudget då det i flesta fall brukar ge bäst resultat. Om du önskar ha din budget tydligt fördelad mellan olika Ad sets (om du till exempel marknadsför olika tjänster per Ad set) bör du styra din budget på Ad set-nivån. Här kan du läsa mer om speciella annonskategorier.
Klicka dig vidare och börja skapa ditt första Ad set. Här väljer du vilka som ska se dina annonser, så lägg gärna extra tid på att säkerställa att dina val här är korrekta. Observera att när du väljer plats (exempelvis hela Sverige) är Facebooks grundinställning “Personer som bor på eller nyligen varit på den här platsen”. Ändra denna till “Personer som bor på den här platsen” för att precisera din targeting. Längst ned på denna sida väljer du vilka placeringar dina annonser ska synas på. Här kan du testa köra enskilda Ad set som fokuserar på att visa annonser i personer flöden, andra Ad sets som fokuserar på Stories, och Ad sets som angriper alla placeringar för att se vilka placeringar som ger dig bästa möjliga resultat. Varför inte köra ett Ad set med dynamiskt innehåll där du laddar upp en mängd olika bilder samt videos och låter Facebook testa en större mängd material åt dig? Våga prova olika placeringar och analysera vilka som ger dig mest bang for the buck!
När du färdigställt dina Ad sets är det dags att skapa en annons! Ladda upp det material du önskar marknadsföra, eller välj ett befintligt inlägg på din sida, och färdigställ din copy. Var noga med att följa Facebooks riktlinjer för annonsinnehåll så att dina annonser blir godkända, och inte drar ned ditt annonskontos kvalitet gentemot Facebook. Ett konto som ständigt får annonser avvisade löper en större risk för att stängas av. När du är klar klickar du på “Publicera”.
Grattis, du annonserar nu på Facebook och Instagram!
Nu är dina annonser inskickade för granskning och förutsatt att det inte är något bristfälligt i ditt annonsinnehåll kommer de sjösättas inom 24 timmar. I många fall brukar annonser publiceras redan efter enstaka timmar, men bra att ha 24 timmar som benchmark, speciellt om du är ny annonsör.
Vad är en bra budget för min annonsering?
Ju mer du har i budget, desto mer syns dina annonser, och det går inte att undgå det faktumet. Har du en för liten budget ger du inte Facebooks algoritmer bästa möjliga förutsättning för att nå dina specifika mål, men du kan fortfarande få fina resultat med en förhållandevis låg budget. För en E-handel kan det räcka med en initial annonsbudget om 5-15.000 SEK/månad, men för ett B2B-företag kan det krävas mer än så om tjänsten/produkten i sig kräver en större strategi för att tackla målgruppen. Vi rekommenderar dig att ta kontakt med någon som kan annonsering på sociala medier för att ge dig en lämplig rekommendation baserad på faktiska analyser av din bransch, målgrupp, samt målbild.
Bonustips för dig som vill annonsera på sociala medier
- Ladda upp kundlistor med personer som redan är kunder till ditt företag och uteslut dem från att se annonser som är till för anskaffning av nya kunder. Befintliga kunder ska inte behöva störas i sin kundvård, och din budget bör alltid effektiviseras gentemot ditt mål med din kampanj.
- Ladda upp kundlistor med personer som inte är kund till dig, men som exempelvis prenumererar på ditt nyhetsbrev, och rikta skräddarsydda erbjudanden till dem.
- Marknadsför tävlingar för att få fler att engagera sig för ditt företag på sociala medier. Detta är perfekt för dig som önskar få fler följare, högre engagemang, och bygga en lista med personer som kan bli framtida kunder till ditt företag. Här från Svensk Handel kan du läsa mer om olika tävlingsregler.
- Håll koll på din frekvens. Frekvens är en siffra som beskriver hur många gånger personer i din målgrupp har sett dina annonser. Du vill inte ha en överdrivet hög frekvens då du riskerar att trötta ut din målgrupp. Vi rekommenderar en frekvens på 3-15 beroende på bransch du verkar i samt kampanjens syfte.
- Video is king! Ta fram fina videos för den tjänst eller produkt du önskar marknadsföra och marknadsför inte enbart stillbilder. Videoannonser är kända för att konvertera markant bättre än enskilda bilder.
Tänk långsiktigt och ha inte för bråttom
Ett stort misstag många företagare gör är att köra ut en kampanj, låta den ticka en till två veckor, se bristfälliga resultat, för att sedan pausa kampanjen. Vi har i flertalet fall sett kampanjer som inte avlönat sig direkt (en till tre veckor), för att sedan börja prestera fantastiskt bra allteftersom tiden går. När du annonserar på sociala medier behöver nya kampanjer genomgå en inlärningsfas, ge algoritmerna tid att hitta vad som fungerar bäst, och finna sin plats. Stressa således inte med att utföra korrigeringar, och utför inte heller korrigeringar för ofta då det stör inlärningsfasen. Var noga med att grundarbetet blir korrekt utfört, och att dina kampanjer, Ad sets, samt annonser är optimerade för att ge dig bästa möjliga förutsättningar till att lyckas nå fina resultat.
Utvärdera och analysera dina resultat löpande
Varje dag som ditt företag annonserar på plattformar som Facebook och Instagram samlas det in en stor mängd data om din målgrupp, hur de hittar dig, vart de stannar och läser lite extra, och hur de konverterar hos dig. Genom att löpande analysera inkommande data kan du se vad som fungerar, inte fungerar, och utföra passande korrigeringar för att öka viktiga saker som användarvänlighet. din hemsidas snabbhet, och uppdatera CTA’s (Call To Actions, översatt till uppmaningar).
Google Analytics är ett fantastiskt system för att spåra vad dina besökare till hemsidan faktiskt gör, vart de kommer ifrån, vilka de är, hur länge de stannar på din hemsida, samt mycket mer. Eftersom Facebooks egna system kan vara lite krångligt för gemene man att använda vid löpande analyser rekommenderar vi alltid våra kunder att sätta upp Google Analytics. Det är helt kostnadsfritt och du kan även ladda ned deras app för att ha snabb access direkt i din telefon.
Annonsera lönsamt på Facebook och Instagram
Vi på Quality Media har lång erfarenhet av att hjälpa företag inom alla möjliga branscher med annonsering på sociala medier. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor kring din annonsering på sociala medier, eller önskar få hjälp.
Kör så det ryker, och hoppas vi ser en annons från just ditt företag på sociala medier!