Så går det till

Så ökade vi genomsnittligt antal leads med 15-20%

Ventilationsfixarna hjälper privatpersoner och företag med val av värmepump, installation och service. De utför flest installationer i Kristianstad, Malmö och Helsingborg med omnejd, och utöver sina huvudregioner utför de även jobb i hela Skåne, Halland och Blekinge.

Ventilationsfixarnas personal har över tjugo års erfarenhet från branschen och har samtliga behörigheter och certifikat som krävs för att utföra arbeten på ett korrekt sätt.

Fram till maj 2023 skötte en annan marknadsföringsbyrå Ventilationsfixarnas annonsering i sociala medier – dock utan de resultat som efterfrågades. Ventilationsfixarna kontaktade då oss på Quality Media och var i behov av hjälp med att utveckla sin digitala strategi.

Uppstart

Vi tog flertalet introduktionsmöten med Ventilationsfixarna och kom överens om ett samarbete. Planen var att skapa en helhetsstrategi där vi når relevant trafik med hjälp av Google Ads (ny insats) och arbetar mer ingående med annonseringen i sociala medier (Facebook Ads, det var redan en del av deras strategi) för att skapa större lönsamhet. Vi ville också få Ventilationsfixarna att känna att vi är ett team som utför actions snabbt, vågar prova nya saker och som tar deras strategi till nästa nivå.

Vi rekommenderade Ventilationsfixarna att låta oss bygga landningssidor för Google Ads-annonseringen, men kund valde initialt att avvakta med det och ville börja marknadsföra sin ordinarie webbplats – något vi i efterhand kan konstatera var fel beslut.

Facebook Ads-resultat med annan byrå

Innan vi påbörjade vårt samarbete tillsammans med Ventilationsfixarna skötte en annan byrå deras annonsering i sociala medier, och såhär såg resultatet ut månaderna innan vårt samarbete:

Mars 2023: 380 leads 

April 2023: 436 leads 

Maj 2023: 462 leads 

Genomsnittligt antal leads för alla månader: 426 leads. De stängde ett lågt antal procent av leads till att bli betalande kunder, cirka 2%.

Facebook Ads-resultat efter att vi kommit igång

Juni 2023: 567 leads 

Juli 2023: 518 leads 

Aug 2023: 546 leads 

Genomsnittligt antal leads för alla månader: 543 leads (ökning med ca 15-20%) och även högre leadskvalitet. De stänger nu fler nya leads till befintliga kunder (3-4% ) och har också ökat totala andelen leads med 15-20%.

Därför är annonsering i sociala medier en viktig del av digital marknadsföring

Att annonsera i sociala medier är en väsentlig komponent inom digital marknadsföring av flera orsaker:

Bredd och räckvidd: Sociala medieplattformar har enorma användarbaser världen över. Att annonsera på plattformar som Instagram och Facebook ger dig som företagare möjligheten att nå ut till en bred publik och öka medvetenheten om dina produkter eller tjänster. 

Målgruppsinriktning: Sociala medier samlar in omfattande data om sina användare – vilket möjliggör exakt målgruppsinriktning. Annonsörer kan idag rikta sina annonser baserat på demografisk data, intressen, beteenden och andra faktorer – vilket ökar chansen att nå ut till potentiella kunder. 

Engagemang och interaktion: Annonser i sociala medier ger ditt företag möjligheten att skapa engagerande kampanjer som ökar interaktionen med din målgrupp.

Realtidsrespons: Sociala medieannonser möjliggör snabb återkoppling och respons från din målgrupp. Du som företagare kan övervaka prestanda i realtid och justera kampanjer snabbt baserat på resultat.

Mätbarhet och analys: Digitala marknadsföringskampanjer i sociala medier kan mätas och analyseras in i minsta detalj. Du kan utvärdera prestanda genom att titta på klickfrekvenser, konverteringsgrad och andra nyckelindikatorer för att förstå vilka strategier som fungerar bäst. 

Kostnadseffektivitet: I jämförelse med traditionella annonseringsmetoder är annonsering i sociala medier otroligt kostnadseffektivt. Du kan själv välja din budget och ha kontroll över dina kostnader samtidigt som du når ut till en stor publik. 

Flexibilitet och snabbhet: Sociala medieannonser kan skapas och implementeras snabbt. Det ger dig flexibiliteten att anpassa dina kampanjer i realtid baserat på föränderliga marknadsförhållanden eller särskilda händelser.

Google Ads-annonsering sedan start

Mars 2023: 12 leads. Kostnad per lead 944,97 kr (utan våra landningssidor) 

April 2023: 26 leads. Kostnad per lead 607,29 kr (utan våra landningssidor) 

Under april valde Ventilationsfixarna att gå med på att låta oss köra igång med landningssidor för att skräddarsy annonseringens budskap – med syfte att öka relevans och kvalitet, samt prestanda för att öka resultaten.

Google Ads-annonsering med våra landningssidor

Maj 2023: 47 leads. Kostnad per lead 361,69 kr (med nya landningssidor) 

Juni 2023: 66 leads. Kostnad per lead 234,63 kr (med nya landningssidor) 

Juli 2023: 97 leads. Kostnad per lead 316,87 kr (med landningssidor + ökning av budget) 

Augusti 2023: 116,41 leads. Kostnad per lead 294,99 kr (med landningssidor och ökad budget från föregående månad)

 Vi skapade en kampanjsida för att sälja kampanjer via re-marketing och kall annonsering.

Ventilationsfixarna hade aldrig tidigare innan vårt samarbete annonserat med Google Ads, och vi kan se en tydlig skillnad av vad de nu får tillbaka på sin investering jämfört med enbart annonseringen i sociala medier. Av alla leads från Google Ads blir cirka 20-22% betalande kunder, med en vinst där Ventilationsfixarna tjänar fem till åtta gånger sin ordinarie investering netto varje månad. Vi kan därmed se det som att allt arbete vi gör för Ventilationsfixarna är “gratis”. Av alla leads från Facebook Ads (annonsering i sociala medier) stänger Ventilationsfixarna nu cirka två till fem procent, och tjänar två till tre gånger sin investering.

Vi tog också fram slideshows för annonsering i sociala medier anpassade för mobila enheter. När man besökare en mobil slideshow swipear man till nästa sida istället för att skrolla som man gör via stationära enheter.

Genom dessa insikter har vi sedan fördelat om Ad Spend, riktat in oss på de kanaler som ger oss störst lönsamhet samt tagit fram nytt material till webbplatsen.

Webbplats för annonseringen (byggd i AMP-format för att vara supersnabb och passa alla typer av enheter – dator, mobil, surfplatta).

Sammanfattning

Efter att vi på Quality Media tog över och implementerade en ny digital strategi för Ventilationsfixarna ökade det genomsnittliga antalet leads med 15-20% – vilket motsvarar 543 leads per månad. Denna förbättring återspeglas även i en ökad leadskvalitet och en högre konverteringsgrad, där nu 3-4% av leads blir betalande kunder genom annonsering i sociala medier (tidigare 1-2%). Vi rekommenderade att skapa landningssidor för Google Ads-annonsering, vilket resulterade i en betydande förbättring av prestandan.

Med våra egna landningssidor ökade antalet leads från Google Ads månad för månad, med en betydande minskning av kostnaden per lead. Dessutom har Ventilationsfixarna nu en konverteringsgrad på cirka 20-22% från Google Ads-leads till betalande kunder, vilket i sin tur genererar en betydande nettovinst varje månad.