Kundresan i fokus – Core Web Vitals
Föreställ dig att du är på väg till en populär restaurang. Du har hört talas om den fina utsikten och den goda maten som serveras, och du är taggad till max när du går hemifrån. På vägen dit får du vänta länge vid ett trafikljus och sedan ta en krånglig omväg på grund av att vägen du tänkt ta är avstängd. När du väl är på plats i restaurangen får du höra att din bokning inte har gått igenom men att du kan få ett bord om du väntar ett tag. All stress och frustration som hindren på vägen gett dig gör att det där restaurangbesöket inte längre känns intressant. Resultatet? Du väljer att besöka en annan restaurang istället.
När du surfar online är du också ute på en resa, fast en digital sådan. Om hemsidan du besöker laddar långsamt, har klickbara knappar som inte leder någonstans eller formulär som inte går att fylla i, kan den digitala resan sluta som i scenariot ovan – att du lämnar hemsidan och letar upp en annan, hur bra företaget bakom hemsidan än sägs vara, och hur bra produkter eller tjänster de än säljer. En kundresa är således mycket mer än bara målet.
Googles satsning på den digitala kundresan
Att kundresan har betydelse har Google tagit tillvara på, och i juni i år lanserade de därför något som de kallar Core Web Vitals, ett mätsystem som fokuserar på att mäta användarupplevelsen av en webbplats med huvudfokus på tre viktiga aspekter – laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet. Enligt Google är dessa aspekter nämligen kärnan för en bra kundupplevelse av en hemsida.
Laddningstid – LCP
Largest Contentful Paint (LCP) rapporterar återgivningstiden för den största bilden eller textblocket som är synligt i visningsporten i förhållande till när sidan först laddades. För att ge en bra användarupplevelse bör LCP ske inom 2,5 sekunder efter att sidan först laddades.
Interaktivitet – FID
First Input Delay (FID) mäter tiden från när en användare först interagerar med en sida (när de t ex klickar på en länk eller på en knapp) till den tidpunkt då webbläsaren kan börja bearbeta händelsehanterare som svar på den interaktionen. För att ge en bra användarupplevelse bör sidorna ha ett FID på 100 millisekunder eller mindre.
Visuell stabilitet – CLS
Cumulative Layout Shift (CLS) mäter sidans visuella stabilitet. För att ge en bra användarupplevelse bör sidorna ha en CLS på 0,1 eller mindre.
Färre avhopp, fler leads och bättre rankning
Enligt Googles egna studier har hemsidor som möter dessa tre aspekter färre avhopp från besökare vilket i praktiken innebär fler leads och affärer för dig som företagare. Dessutom, även om det kommer dröja ett tag innan det blir verklighet, kommer hemsidor som inte möter dessa krav att rankas sämre på Google.
Om du vill synas på Googles förstasida (klart du vill, det vill vi alla!) är det därför viktigt att du ser till att din hemsida uppfyller Googles krav på laddningstid, interaktivitet samt visuell stabilitet.
Vill du ha hjälp med att optimera din hemsida för att passa Googles nya mätsystem? Hör av dig så hjälper vi dig att synas digitalt!