Marknadsföring på sociala medier
Från digitala mötesplatser till effektiva plattformar för marknadsföring – sociala medier har på många sätt förändrat sättet vi kommunicerar på, och suddat ut gränserna mellan den privata sfären och den offentliga.
I det här blogginlägget går vi igenom hur sociala medier uppstod, varför du som företagare bör investera i att synas på plattformarna, hur marknadsföringen fungerar och vilka plattformar du bör satsa på, samt vad marknadsföring på sociala medier kan kosta dig som företagare.
Sociala medier – så började vi umgås online
Redan i mitten av av 1990-talet uppkom sidor som påminde om sociala plattformar, såsom Six Degrees (1997) där användarna kunder skapa profiler och bli vänner med varandra, samt Live Journal (1999) där användarna delade uppdateringar med sina kontakter, en föregångare till Facebooks statusflöde. För oss svenskar var sajten Stajl Plejs (senare Lunarstorm) en mycket populär plattform under det sena 90-talet, och som i mångas ögon klassas som en av de allra första sociala plattformarna. Vi tenderar att hålla med – sajten hade under sina glansdagar 1.2 miljoner medlemmar bara i Sverige. En hög siffra med tanke på att endast 66% av Sveriges invånare hade tillgång till internet år 2002.
År 2003 grundades LinkedIn, och precis som idag nischade sajten in sig på företagande där medlemmar bland annat kunde presentera sina CV:s och få kontakt med andra inom företagande. Det var först året efter, 2004, som sociala medier fick sig en rejäl boom då Mark Zuckerberg skapade mötesplatsen The Facebook för Harvardstudenter. Från början var plattformen begränsad till endast studenter men öppnades sedan upp och ja, resten är historia. Idag har Facebook nära 3 miljarder användare världen över, en siffra som konstant växer. I Sverige blev Facebook stort under 2007 samtidigt som YouTube blev videokanalen med stort V under 2008.
Vi började dock twittra redan 2006, även om Twitter aldrig riktigt har slagit igenom för oss svenskar – endast 22% av internetanvändarna har använt plattformen någon gång under sin livstid. Detta kan sättas i jämförelse med t ex Facebook med hela 81%.
Även om vi runt 2008 var relativt vana med olika former av digitala och sociala communityn lanserades det 2010 en app som kom att skaka om allt vi visste om sociala medier – Instagram. Från början med fokus på bilder men relativt snabbt en allt-i-allo app där användarna även kunde skriva längre beskrivningar och ladda upp videos. För många bloggare blev skiftet från den traditionella bloggen till Instagram ett självklart steg.
Med nästan 2 miljarder användare världen över (2022) är Instagram idag en av de mest stabila plattformarna, dock med rejäl konkurrens från en relativt ny uppstickare på marknaden – TikTok. Trots att appen lanserades först 2014 (då som Musically, 2017 som TikTok) har den redan över 1 miljard användare globalt, en siffra som ökar i rasande takt.
Varför marknadsföring på sociala medier?
95% av svenska internetanvändare använder sociala medier (2021). Låt den siffran smälta in en stund. 95%! Det är här din målgrupp finns, samtidigt som det är kostnadseffektivt. Med rätt strategi kan du få fler att hitta, köpa och gilla det ditt företag står för och erbjuder.
Att synas på sociala medier gör att du:
- Engagerar rätt målgrupper
- Får mer trafik till din hemsida
- Får en mer levande och aktiv verksamhet
- Ökar varumärkeskännedomen kring din verksamhet
- Tryggar potentiella kunder som analyserar ditt företag inför köp/kontakt
- Får en verksamhet som är kontaktbar på flera plattformar
- Når fler potentiella kunder
Vilken plattform bör du satsa på för att lyckas med din marknadsföring på sociala medier? Låt oss gå igenom de fem mest populära sociala medieplattformarna just nu.
De mest populära sociala medierna just nu
Du bör se till att etablera ditt företag på någon eller flera av The Big Five; Instagram, Facebook, YouTube, TikTok och LinkedIn. Det är dessa fem plattformar som internetanvändarna i Sverige spenderar mest tid på, och i och med detta är det därför här du har störst chans att nå din målgrupp.
Med rätt innehåll kan ditt varumärke få sig en rejäl boost, och att etablera en närvaro på dessa plattformar är därmed en viktig del i din marknadsföringsstrategi. Vilken plattform du bör satsa på handlar bland annat om din målgrupps ålder och intressen, dina produkter/tjänster, det geografiska område du verkar inom och dina målsättningar.
Få plattformar har en utvecklingskurva som Instagram; en plattform i ständig utveckling, och där nya funktioner poppar upp titt som tätt. Från att ha varit en app med bilden i fokus är plattformen idag en hybrid av shopping, bilder, videos, texter, och engagerande innehåll. I snitt använder 46% av svenska internetanvändare Instagram på daglig basis. Ser man till ålderskategori är det 90-talisterna som är mest aktiva här (71%) tätt följda av 80-talisterna (61%). Samtliga ålderskategorier finns dock representerade på plattformen med hög nivå av daglig användning. Dessutom följer 90% av användarna minst ett företag. Hej direktkontakt med målgruppen!
Av alla sociala plattformar är Facebook den överlägset mest populära bland samtliga åldersgrupper i Sverige, med undantag för 00-talisterna som föredrar Instagram och TikTok. Med en företagssida på Facebook förenklar du kontakten med dina potentiella kunder, som smidigt kan ta kontakt med dig och interagera med dina inlägg. Precis som på Instagram uppdateras algoritmerna på Facebook ständigt för att förbättra upplevelsen för användarna, och nya funktioner dyker upp även här.
Marknadsföring på Instagram och Facebook
Instagram och Facebook ägs av samma moderbolag, Meta. Bägge plattformarna kan i och med det smidigt kopplas samman och integreras med varandra. Det är även här som majoriteten av svenska internetanvändare är aktiva. Driver du en E-handel är Instagram och Facebook ett måste då du enkelt kan sätta upp en butik, tagga dina produkter i inlägg och Storys samt länka till din hemsida.
Att ha en företagssida och publicera innehåll på löpande basis kan vara tillräckligt men allt eftersom tiden går fortsätter Instagram och Facebook att begränsa de organiska inläggens räckvidd. Detta för att de vill uppmana företag till att annonsera på deras plattformar, något som självfallet är förståeligt då det är deras levebröd. För att nå fler potentiella följare, öka engagemanget för ditt företag, och få fler potentiella kunder är därför annonsering ett viktigt steg för att få ditt företag att växa på sociala medier. I det HÄR inlägget går vi igenom vad du bör tänka på när du vill komma igång med annonsering på Facebook och Instagram.
Marknadsföring på TikTok
TikTok är den app som växer snabbast just nu, och hade i februari 2021 2.7 miljoner användare bara i Sverige. Till skillnad från Instagram och Facebook är algoritmerna inte lika komplicerade, vilket gör att exponeringmöjligheterna är större här än på andra plattformar. Har du originellt innehåll och bra kvalitet på det du laddar upp kan du, med lite tur, hamna på den ökända FYP (for you page) vilket gör att du blir synlig för alla användare under en viss period. Detta kan gott och väl leda till miljontals visningar, och är självklart en önskan från många användare. Med en viral video ökar chansen att dina kommande videos får bättre spridning.
TikTok prioriterar dock inte endast att visa innehåll från stora konton utan även från nya konton, och har en algoritm som lär känna användarnas intresseområden innan och utan. Detta medför att du snabbt kan växa på plattformen och nå din målgrupp, och är också en av anledningarna till appens snabba tillväxt. Systemet för annonsering på TikTok är kostnadseffektivt och påminner en del om Facebook Ads Manager, och du kan även här välja vilken typ av annons du vill visa och vem/vilka du vill visa den för.
Enligt de senaste siffrorna är det framförallt 00-talisterna som använder TikTok men vi är övertygade om att statistiken för användning mellan olika åldersgrupper har ändrats rejält sedan den senaste rapporten och siar om att fler generationer – och företagare – kommer att ha hittat till plattformen under 2022. Vill du vara med på framgångståget innan konkurrensen blir stenhård är det hög tid att passa på nu!
Marknadsföring på YouTube
YouTube är en av Sveriges mest populära sociala plattformar. Här dominerar 90-, 00- och 10-talisterna men samtliga åldersgrupper finns representerade. Då YouTube ägs av Google, världens största sökmotor, kan det vara en ren guldgruva att etablera en närvaro här då Google värderar videos från YouTube högt i sökresultatet.
Räckvidden är enorm, och annonseringen är kostnadseffektiv. Även här kan du ställa in målgrupp, geografiska områden och språk för att nå din målgrupp. Du kan även använda dig av re-targeting och välja hur du vill att din annons ska visas; som banners på sidan, bumperannonser (innan, i mitten eller efter en video) eller In stream annonser (annons i eller mellan videos).
Marknadsföring på LinkedIn
LinkedIn är plattformen där B2B står i fokus. Med miljontals medlemmar världen över, och där 4 av 5 användare är beslutsfattare, är det en viktig plattform att etablera sig på om du främst vill nå ut till andra företagare. Med en företagssida på LinkedIn har du möjlighet att öka kännedomen om ditt varumärke, visa upp dina produkter, tjänster och kärnvärden, stärka din position på marknaden, få fler leads och driva in mer trafik till din hemsida.
Annonseringen sköts via LinkedIn Marketing Solutions. Även här kan du välja vilken typ av annons du vill gå ut med (sponsrat innehåll, sponsrat InMail, videoannonser eller textannonser) samt vilken målgrupp du vill nå, inom vilken bransch, inom ett specifikt område etc.
Så tar du fram en strategi för din marknadsföring på sociala medier
För att lyckas med marknadsföringen på plattformar som Facebook, Instagram, TikTok, Youtube och LinkedIn behöver du visa rätt innehåll med rätt budskap, mot rätt målgrupp, vid rätt tillfälle. Möjligheterna är oändliga och det gäller att ta fram din kreativa sida om din marknadsföring ska bli effektiv. Med annonsering kan du komplettera det organiska innehållet för att bland annat öka din försäljning och räckvidd. De stöttar varandra om du kombinerar de på rätt sätt.
Strategi för organiskt innehåll
Det organiska innehållet är de inlägg du publicerar på dina sociala plattformar som t ex bilder och videos. Här ingår även texter (copy), målgruppsanalyser, framtagning av relevanta hashtags samt uppföljning och analys av dina inläggs prestationer.
1) Målsättning
Börja med att identifiera dina mål. Ökad varumärkeskännedom, ökade intäkter, fler följare? Kanske en mix av samtliga? Det innehåll som du publicerar på dina plattformar ska syfta till att uppfylla dina mål.
2) Målgruppsanalys
Vem/vilka riktar du dig till? Ditt innehåll bör tilltala din målgrupp i första hand.
3) SWOT-analys
Analysera ditt företag, marknaden och konkurrenterna i sömmarna. Vilka är din verksamhets interna styrkor och svagheter? Vilka yttre möjligheter och hot finns det?
4) Val av plattform(ar)
Var finns din målgrupp? Utgå från aktuell statistik, och etablera en närvaro på de plattformar där din målgrupp är mest aktiv.
5) Skapa innehåll och texter efter din målgrupp
Skapa content och copy som talar till din målgrupp, och som syftar till att uppfylla din målsättning. Se även till att hashtagsen du lägger till är relevanta för ditt inlägg så att rätt konton hittar till det du publicerar.
6) Håll dig uppdaterad kring trender
Sociala medier är i ständig utveckling. De olika plattformarnas algoritmer styr det användarna ser, och prioriterar att visa innehåll som trendar för nya konton. Just nu är det stort fokus på videoinnehåll – ha det i åtanke när du planerar ditt innehåll.
Fyra system du bör använda för din marknadsföring på sociala medier
Det finns ingen quick fix när det kommer till skapande av engagerande och välplanerat innehåll men det finns en uppsjö av bra hjälpmedel på marknaden. Här kommer några tips:
För design av content tipsar vi om Canva, som har ett brett utbud av kostnadsfria verktyg. Här kan du skapa content från grunden eller använda dig av färdiga mallar, importera ditt varumärkes typsnitt och färgkoder. Oavsett plattform har Canva de format du behöver.
För publicering på Instagram rekommenderar vi Preview eller Later, två appar som hjälper dig planera ditt flöde och bokstavligt talat underlättar din vardag. Ladda upp inlägg och lägg till texter samt hashtags, och publicera sedan när det är dags. Till en mindre kostnad kan du även lägga till automatisk publicering av inlägg, Reels och Storys – smidigt!
För bildredigering är Lightroom smidigt. Deras kostnadsfria tjänster är tillräckliga men för en liten summa kan du även köpa filterpaket och på så sätt få en enhetlig touch på de bilder och videos du lägger upp.
För att skapa originella videos för sociala medier är appen CapCut fenomenal. Den kostar en slant men det är värt det.
Behöver du hjälp med att ta fram en strategi för sociala medier? Hör av dig, vi är bara ett samtal eller ett mejl bort.
Var noga med att mäta dina resultat
Se till att utvärdera dina resultat löpande. Förberedelse och planering är grundstenen för en lyckad digital närvaro men du behöver även lägga tid till att utvärdera och analysera dina resultat på respektive plattform. Väx med hjälp av din statistik, och gör analyser till en rutin!
Organiska inlägg
Vilka inlägg gav flest interaktioner, och vilka fick minst på dina sociala kanaler? Vilka inlägg ledde till klick till din hemsida, och vilka inlägg sparades flest gånger? Genom att analysera din statistik lär du dig mer om din målgrupp, och vilken typ av innehåll som ger bäst resultat.
Annonsering
Om du annonserar på sociala medier rekommenderar vi dig att använda Google Analytics för spårning och mätning. Detta då Facebooks egna system kan vara krångliga att arbeta med om du inte vet hur de fungerar.
Vad kostar marknadsföring på sociala medier?
Marknadsföring på sociala medier består av två olika delar; organisk tillväxt samt annonsering. Du behöver växa organiskt genom att publicera inlägg löpande, använda dig av relevant innehåll som skapar intresse och engagemang hos din målgrupp, men även annonsera om du önskar öka din försäljning.
Om du hanterar din organiska tillväxt på egen hand kostar inte arbetet dig något förutom din tid. Ska du börja annonsera på sociala medier rekommenderar vi alltid en annonseringsbudget på minimum 10.000 kr i månaden. Ju mer du kan spendera på din annonsering, desto fler användare kan du nå och på så sätt snabbare uppnå dina mål genom att bland annat utföra regelbundna A/B-tester, rikta annonser mot olika målgrupper samt se vad som ger dig störst bang for the buck.
Ska du annonsera lokalt, rikstäckande eller globalt? Ju större geografiska områden du vill annonsera för, desto högre budget bör du ha.
Fördelen med att anlita en sociala mediebyrå är att du får ett helt team med olika kompetenser till en fjärdedel av priset för en anställd, något som kan spara dig mycket resurser på sikt. Om du väljer att anlita en byrå för att hantera dina sociala medier (organisk tillväxt och annonsering) kan kostnaden landa på allt från 5.000 till 25.000 kr i månaden beroende på din verksamhets storlek, ambition, hur snabbt du vill växa och aktuell målbild. Är ditt företag även i behov av design, fotografering, filmning och videoproduktion kan kostnaden öka. Vi kan inte på förhand säga exakt vilken budget som passar ditt företag. Om du önskar få ett prisförslag kan du klicka HÄR.
Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor, eller om du önskar få hjälp. Lycka till med din marknadsföring på sociala medier!