Outbound marketing och Inbound marketing – vad är skillnaden?
Content marketing – marknadsföring baserat på innehåll – är en bred term som bland annat omfattar två separata delar; outbound marketing och inbound marketing. De påminner om varandra men har olika tillvägagångssätt, och det är därför viktigt att skilja dem åt. Låt oss förklara.
Outbound marketing
När du annonserar via traditionella kanaler såsom t ex tv-reklam, tidningsannonser, flyers, reklambrev eller telefonförsäljning använder du dig av outbound marketing. Denna marknadsföringsform syftar till att attrahera nya kunder och fånga deras uppmärksamhet. Du letar således upp kunden, och erbjuder dem det som du tror att de är intresserade av. Outbound marketing är ofta kostsam och har ett lägre ROI (Return Of Investment) än Inbound marketing då man riktar sig till en bred publik. Däremot kan det vara bra för att verkligen nå ut med ett budskap, och för brand awareness överlag. Vad vore t ex julen utan de pyntade Coca-Colalastbilarna i tv-rutan?
Inbound marketing
Fungerar åt det andra hållet – här letar kunden upp dig utifrån sitt eget intresseområde. Många företag utgår från något som brukar kallas de tre byggstenarna inom Inbound marketing – Attrahera, Engagera och Tillfredsställa. Det är en välbeprövad strategi som kan vara lönsam för både små och stora företag.
🔊 Attrahera – fånga intresset
För att potentiella kunder ska hitta till dig behöver du först och främst se till att det din målgrupp letar efter faktiskt finns. Det kan t ex vara genom att publicera bilder och information om dina produkter på sociala medier, dela med dig av tips & trix, skriva blogginlägg (som detta) på hemsidan, starta podcasts eller skapa annat kreativt innehåll på relevanta kanaler. Det som du helt enkelt tror att potentiella kunder behöver se, veta eller höra innan de blir kunder. Här är det viktigt att du har en bestämd målgrupp för det är ju den som du vill locka till ditt varumärke – dina framtida potentiella kunder.
🍿 Engagera – från intresserad till lead
När dessa potentiella kunder sedan hittat till dig är det dags att omvandla dem till leads, steg nummer 2. Det kan göras genom genom att besökaren t ex fyller i ett intresseformulär med kontaktuppgifter på hemsidan, eller lämnar sin mejladress för nyhetsbrev. På Instagram kan det vara genom att ni får kontakt via DM, eller att en följare kommenterar något av dina inlägg. Kort sagt – andra fasen handlar om att skapa leads genom att få kontakt med potentiella kunder. Denna kontakt kan vara automatiserad (som mejlformulär) eller personlig (där du besvarar kommentarer), och beror dels på plattform, dels på ditt eget engagemang.
🎯 Tillfredsställa – från lead till kund
Att gå från intresserad av en produkt eller tjänst till att faktiskt köpa eller beställa kan ta tid. Dagens kunder är dessutom världsvana och kräsna, och söker ofta runt på nätet efter det de letar efter. Länge. De jämför företag, hemsidor, produkter, recensioner och priser. Här gäller det därför att du inte tappar de leads som du genererade i steg 2, och det finns många åtgärder man kan använda sig av för att fånga upp dessa. Här kommer steg nummer tre in. Retargeting/Remarketing, CRM, automatiserad marknadsföring och mejlutskick är exempel på några av de metoder man kan använda sig av för att trygga den potentiella kunden inför sitt första köp. Samtliga syftar till att säkerställa att kunden blir tillfredsställd med sitt köp genom att uppfylla kundens efterfrågan och behov. Men kom ihåg – det gäller att tillfredsställa kunden även efter att denna blivit kund. En nöjd kund som tipsar andra kan i slutändan bli företagets mest lönsamma marknadsföringsstrategi!
Olika strategier, samma mål
Outbound marketing och Inbound marketing är alltså varandras motsatser när det kommer till hur du väljer att närma dig potentiella kunder men tjänar samma syfte – att göra den potentiella kunden till kund. Så, vilken av dem ska man välja? Och kan man använda sig av båda? Det finns inget självklart svar på de frågorna då det är många faktorer som spelar in. Det som fungerar för ett företag fungerar inte alltid för ett annat, och tvärtom.
Vi hjälper dig gärna med att se över ditt företags digitala marknadsföringsstrategi, eller med att ta fram en. Det är bara att höra av dig! 👋