Så går det till

Online-recensioner: Fördelar och tips för företag

Du är säkert bekant med begreppet recensioner – och har förmodligen själv delat dina åsikter om produkter och tjänster du köpt genom att skriva några.

I det här blogginlägget kommer du att få värdefulla tips och insikter om varför ditt företag bör samla in recensioner på löpande basis, och tips på olika recensionssystem.

Med ett enkelt klick kan kunder idag dela sina erfarenheter och åsikter med en bred publik, genom att lämna en recension online. Istället för att enbart lyssna på vad företag själva säger om sina produkter har kunder numera möjligheten att först, innan de slår till, kika på vad andra kunder sagt. I det här blogginlägget ska vi prata om varför recensioner är viktiga och hur du som företagare kan dra nytta av dem – så häng med när vi utforskar hur recensioner kan hjälpa just ditt företag att växa!

Vad är skillnaden mellan omdöme och recension?

Innan vi går vidare ska vi reda ut skillnaden mellan recension och omdöme. Två begrepp som många blandar ihop, men som inte riktigt har samma innebörd.

​​Omdöme: Ett omdöme är oftast en kort och snabb bedömning eller åsikt om något – såsom en produkt, en tjänst, en händelse eller en situation. Det kan vara subjektivt och personligt. Till exempel, om någon säger ”Jag tycker att den här restaurangen har bra mat,” är det ett omdöme. 

Recension: En recension är mer detaljerad och utförlig än ett omdöme. Den innehåller vanligtvis en beskrivning av produkten eller tjänsten i fråga, en analys av dess för- och nackdelar samt en bedömning av dess kvalitet eller prestanda. Recensioner är alltså objektiva och används ofta för att ge en mer djupgående insikt. En produktrecension kan exempelvis inkludera information om funktioner, pris, användarvänlighet och så vidare.

Söktjänsten Reco är helt gratis för alla, både privatpersoner och företag.

Varför är recensioner viktiga för dig som kund?

Recensioner ger dig insikt i andra kunders upplevelser av en specifik produkt eller tjänst. Det hjälper dig att fatta välgrundade beslut och undvika potentiella fallgropar. När du ser positiva recensioner från andra kunder känner du dig mer bekväm med att lita på företaget och dess produkter eller tjänster – vilket skapar förtroende och trygghet i ditt köpbeslut. Negativa recensioner kan varna dig för potentiella problem eller nackdelar med en produkt eller tjänst, vilket kan hjälpa dig att undvika kostsamma misstag!

Du kan med andra ord se det som att recensioner berättar för dig hur bra specifika produkter eller tjänster faktiskt är, och hjälper dig att avgöra om det är värt att köpa dem eller inte. Genom att läsa olika recensioner på nätet kan du som kund få en förståelse av produkten eller tjänsten – detta tack vare andra kunders olika perspektiv och erfarenheter.

På vilka sätt är recensioner viktiga för dig som företagare?

Det finns många skäl till varför recensioner är viktiga för dig som företagare.

Recensioner är oerhört viktiga för dig som företagare av flera anledningar! De fungerar som ett förtroendegivande ”betyg” från dina kunder. När potentiella kunder ser positiva recensioner om din verksamhet eller dina produkter, ökar chanserna att de också väljer att köpa från just dig. Recensioner ger med andra ord hög trovärdighet, och kan bygga upp ett gott rykte om ditt företag. 

Ärlig feedback från dina kunder? Yes please! Tack vare recensioner kan dina kunder berätta vad de gillar och ogillar med det du säljer – vilket faktiskt är ovärderlig information för dig då du får chansen att förbättra dina produkter eller tjänster. Genom att lyssna på dina kunders åsikter och agera på dem kan du stärka ditt företags image och öka din kundnöjdhet. 

Du kanske inte tänkt på det, men recensioner fungerar faktiskt även som en form av marknadsföring! Positiva recensioner kan locka nya kunder och öka din försäljning. Dessutom kan recensioner bidra till att skapa en lojal kundbas som återkommer gång på gång. Kan du tänka dig ett finare kvitto än återkommande kunder?

Kom igång med dina recensioner 

Det finns många vägar att gå när det kommer till att samla in och hantera recensioner. Här är en steg-för-steg-guide du som företagare kan följa för att komma igång!

Skapa profiler på recensionsplattformar

Vi börjar här. Att registrera ditt företag på olika recensionsplattformar kommer att ge dig många fördelar. För det första ökar ditt företags synlighet eftersom det når en bredare publik genom att finnas på flera olika plattformar som tillhandahåller recensioner. Potentiella kunder som söker efter just det du erbjuder kan då stöta på ditt företag och läsa recensioner från andra kunder.

För det andra hjälper det till att bygga förtroende. Positiva recensioner och höga betyg på recensionsplattformar ger potentiella kunder förtroende för ditt företag – och förtroende är extremt viktigt för kunder! När de ser att andra har haft positiva erfarenheter av att använda dina produkter eller tjänster blir de mer benägna att välja just ditt företag.

Registrera din verksamhet på populära recensionsplattformar som Reco, Google My Business, Yelp, TripAdvisor, Trustpilot, och andra relevanta branschspecifika webbplatser.

Google är en av många plattformar som ger användare möjligheten att recensera ett företag och dess produkter/tjänster.

Uppmuntra dina kunder att lämna recensioner

Ett effektivt sätt att samla in recensioner är att aktivt uppmana dina nöjda kunder att dela sina åsikter. Det kan du enkelt göra genom att inkludera en diskret förfrågan i din e-postsignatur, på kvitton, på din webbplats eller varför inte genom ett personligt meddelande?

Ta ansvar och svara på dina recensioner

När du får recensioner – var noga med att svara på dem! Tacka de positiva recensenterna för deras stöd och försök lösa eventuella problem som upptäckts av negativa recensenter. Detta visar att du bryr dig om kundnöjdhet och engagerar dig i dina kunder – både de nöjda och mindre nöjda. Företag som enbart svarar på positiva recensioner ser inte särskilt professionella eller trovärdiga ut.

När du svarar på recensioner visar du på engagemang, vilket ger ett positivt och seriöst intryck av ditt företag!

Marknadsför din profil via sociala medier

För att öka synligheten för dina recensioner kan du dela länkar till dina recensionsprofiler på sociala medier, i nyhetsbrev och på din webbplats. Ju fler människor som vet om din närvaro på recensionsplattformar, desto fler recensioner kan du förvänta dig att få. Det kan också vara bra att publicera positiva recensioner på ditt företags olika sociala medie-kanaler.

Sammanfattning

Recensioner på nätet är något du som företagare behöver tänka på och ha koll på. De är oerhört viktiga eftersom de hjälper kunder att fatta beslut om de vill köpa från dig eller inte. Det är som när du scrollar Netflix för att hitta en sevärd film eller serie. En film som fått 3/10 stjärnor kommer du förmodligen inte att sätta på, medan en som fått 8/10 kommer fånga ditt intresse direkt. Precis så tänker dina potentiella kunder när de läser tidigare kunders recensioner.