Så använder vi internet och sociala medier 2022
Årets rapport från Internetstiftelsen över svenskarnas internetvanor, ”Svenskarna och internet 2022”, har släppts och vi har självklart gått igenom den. Att vara up-to-date är precis lika viktigt för en marknadsförare som för en företagare – det gäller att ha koll på var din målgrupp är aktiv för att ha störst chans att nå den.
Användning av internet och sociala medier 2021 jämfört med 2022
Om vi jämför siffrorna i årets rapport med rapporten från 2021 kan vi inte se någon större skillnad när det kommer till varken användning av internet eller användning av sociala medier. Hela 94% av svenskarna använder fortfarande internet, där 84% även är aktiva på olika sociala medier på daglig basis. Den största skillnaden från föregående år är att användningen av sociala medier har ökat bland 10-talisterna, den yngsta åldersgruppen.
De mest populära sociala medieplattformarna i Sverige
Om man ser till det totala användandet under året av sociala medier när det kommer till samtliga målgrupper dominerar YouTube tätt följt av Facebook och Instagram. De mest populära sociala medieplattformarna baserat på daglig användning (över alla åldersgrupper) är:
- Facebook (53%)
- Instagram (48%)
- YouTube (34%)
- Snapchat (24%)
- TikTok (12%)
- LinkedIn (6%)
De mest populära sociala medieplattformarna baserat på åldersgrupp
Vi kan tydligt se att vissa sociala medier attraherar vissa åldersgrupper mer än andra. Här listar vi de mest populära sociala medieplattformarna för daglig användning hos respektive åldersgrupp:
- 20-/30-talisterna: Facebook (35%), Instagram (13%) och YouTube (7%)
- 40-talisterna: Facebook (48%), Instagram (19%) och YouTube (11%)
- 50-talisterna: Facebook (58%), Instagram (31%) och YouTube (20%)
- 60-talisterna: Facebook (65%), Instagram (46%) och YouTube (21%)
- 70-talisterna: Facebook (66%), Instagram (49%) och YouTube (27%)
- 80-talisterna: Facebook (70%), Instagram (63%), YouTube (31%) och Snapchat (17%)
- 90-talisterna: Instagram (72%), Facebook (70%), YouTube (50%) och Snapchat (43%)
- 00-talisterna: Snapchat (76%), YouTube (65%), Instagram (63%) och TikTok (52%)
- 10-talisterna: YouTube (56%), TikTok (30%) och Snapchat (30%)
Generellt kan vi sammanfatta det dagliga användandet av sociala medier med att ju yngre generation, desto högre aktivitet på flera olika plattformar. Vi kan bland annat se att 00-talisterna dagligen finns representerande i hög grad på framförallt Snapchat men även på YouTube, Instagram och TikTok. Även 80- och 90-talisterna rör sig gärna över flera plattformar även om de, precis som övriga åldersgrupper födda innan 00-talet, föredrar att använda Facebook och Instagram på daglig basis.
Så använder vi olika sociala medier
Lika intressant att ta del av vilken åldersgrupp som föredrar vilken sociala medieplattform är det att ta del av deras intressen – vad föredrar egentligen internetanvändarna att göra på respektive plattform?
Facebook
53% av alla internetanvändare besöker Facebook dagligen. Här chattar de allra flesta med vänner de känner i verkliga livet (61%), är med i olika Facebookgrupper (49%), hanterar inbjudningar till diverse event (34%) och köper eller säljer något från Marketplace (28%).
Instagram
72% av internetanvändarna använder Instagram på daglig basis där majoriteten scrollar i flödet (88%), tittar på Storys (55%), lägger upp egna inlägg (46%) och chattar med personer de känner i verkliga livet (41%).
Youtube
53% av internetanvändarna besöker YouTube minst en gång i veckan för att framförallt titta på videos för nöjes skull (69%), ta del av instruktionsvideos (58%), lyssna på musik (49%) och titta på utbildande videos (22%).
Snapchat
Hela 8 av 10 00-talisterna använder Snapchat dagligen där de framförallt snappar med vänner (86%), följer familj och vänner (50%), tar selfies med eller utan filter (35%) och följer var vänner och bekanta befinner sig på Snapkartan (31%).
TikTok
12% av internetanvändarna är aktiva på TikTok dagligen, vilket är en ökning på 2% sedan föregående år. Här tittar användarna framförallt på videos från tiktokers de inte känner i verkliga livet (87%), tar del av videos från kändisar de följer (55%) och tittar på videos från vänner och familj (38%).
LinkedIn
Även om endast 6% av Sveriges internetanvändare är aktiva dagligen på LinkedIn är det trots allt Sveriges största plattform för B2B. Här dominerar tjänstemännen med 14% tätt följt av användare i den privata sektorn (12%). På LinkedIn är det framförallt inlägg i flödet som användare vill ta del av (69%) medan 31% använder plattformen för att marknadsföra sig själv eller sitt företag.
Din målgrupp vill följa dig på sociala medier
4 av 10 internetanvändare följer ett eller flera varumärken/företag på sociala medier. Här är det framförallt Instagram som är den plattform där flest användare följer varumärken/företag tätt följt av Facebook när det kommer till samtliga åldersgrupper bortsett från 00-talisterna. De följer istället fler företag/varumärken på YouTube och TikTok. Att etablera en närvaro på plattformar där din målgrupp är aktiv kan göra att du lättare kommer i kontakt med eventuella kunder.
Sociala medier och e-handel
Sociala medier har på många sätt suddat ut gränserna mellan det privata och det offentliga. Idag gör många av oss vardagliga ärenden online; allt från vårdbesök till näthandel, och hela 85% av internetanvändarna har köpt någonting online det senaste året. I årets rapport kan vi bland annat se att:
- 1 av 3 köper skor, kläder och accessoarer online, framförallt kvinnor (45%).
- 1 av 3 handlar julklappar och presenter online, framförallt 70- och 80-talisterna.
- 1 av 3 handlar läkemedel, hälso- och egenvårdsprodukter online, framförallt 70- och 80-talisterna.
- 1 av 4 handlar skönhet och hygienprodukter online, framförallt 90-talisterna.
- 1 av 5 handlar leksaker, spel och pussel online, framförallt 80-talisterna.
- 1 av 5 handlar produkter för sport, träning och friluftsliv online, framförallt 70- och 80-talisterna.
Driver du en e-handel? Då kan sociala medier vara rena guldgruvan för ditt företag. Med applikationer såsom Instagram Shopping och Facebook-butiker kan du enkelt sätta upp din egen onlinebutik och bland annat tagga dina produkter direkt i inlägget.
Sammanfattning
Idag använder hela 94% av Sveriges befolkning internet, och 84% av dessa sociala medier såsom Instagram, Facebook, YouTube, TikTok, Snapchat och LinkedIn. Av de plattformar som är mest populära bland 30-talisterna till 90-talisterna sticker YouTube, Facebook och Instagram ut. Bland de yngre generationerna, 00-talisterna och 10-talisterna, är det framförallt Snapchat och TikTok som gäller. När det kommer till popularitet över alla åldersgrupper, baserat på daglig användning, är det Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, TikTok och LinkedIn de mest populära socialamedieplattformarna.
Precis som tidigare år har trenden för e-handel hållit i sig, och 85% av internetanvändarna har handlat något online det senaste året. Med applikationer på sociala medier såsom Instagram Shopping och Facebook-butik kan sociala medier vara rena rama guldgruvan för e-handlare.
Finns ditt företag på plattformar där din målgrupp finns? Att veta på vilka sociala medieplattformar som din målgrupp är aktiv på, och anpassa innehållet som publiceras till både målgrupp och plattform, är A och O för en lyckad marknadsföring.
HÄR kan du läsa hela rapporten från Internetstiftelsen.