Så går det till

Threads – Allt du behöver veta

Strax före jul fick Sverige och Europa äntligen välkomna Metas senaste tillskott; sociala medieplattformen Threads. De första dagarna på Threads präglades av nyfikenhet och lite förvirring. Många undrade vad det var för app, om den var som Twitter (numera X) samt om det var värt att gå med.

Threads, med sin grundläggande textbaserade design, möjliggör delning av bilder, video, GIF:ar och till och med ljudmeddelanden. Trådar, som är inläggens namn på Threads, kan vara upp till 500 tecken långa och videos upp till fem minuter.

Vad är Threads?

Vi börjar här. Threads är nytt även för oss, men vi ska gå igenom plattformen steg för steg och berätta det vi vet.

Varje inlägg, eller tråd som det faktiskt kallas, har en begränsning på 500 tecken – vilket uppmuntrar till konkret och mer riktad kommunikation. Vid den första officiella lanseringen samlade Threads ihop imponerande tio miljoner användare inom endast sju timmar. Denna siffra sköt upp till 30 miljoner den sjätte juli och accelererade snabbt till 100 miljoner efter bara fem dagar. Threads har många gånger blivit jämfört som “en klon av Twitter” (numera X) i både utseende och beskrivning, men det finns såklart många olikheter.

Om du har erfarenhet av att använda Twitter (X) eller andra liknande plattformar, kommer du snabbt att känna igen många funktioner och attribut på Threads.

Trådar, som är termen för inlägg på Threads, kan sträcka sig upp till 500 tecken – och videos kan vara så långa som fem minuter. Det är också möjligt att återpublicera (motsvarande re-tweeta) trådar – antingen direkt eller med en egen tilläggsbeskrivning. För närvarande är endast “gillanden” tillgängliga som reaktionsalternativ, och precis som på Instagram är det möjligt för både skaparen och andra användare att se vilka som har gillat en tråd.

Instagram-konto krävs

För Instagram-användare är övergången till Threads smidig. Ditt Instagram-användarnamn är redan reserverat, och det tar bara några klick att ladda ner och börja använda plattformen. Genom att koppla samman Threads med ditt Instagramkonto skapar Meta en smidig och enkel väg in för dig som användare. Du kan enkelt bygga vidare på ditt befintliga nätverk – och samtidigt utforska de nya möjligheter som Threads erbjuder.

Från din Instagram-bio kan du komma in på ditt Threads-konto genom att klicka på Threads-ikonen. Du kan också länka inlägg från Instagram direkt till Threads.

När du först börjar använda Threads får du valet att automatiskt följa alla de du redan följer på Instagram. Genom att göra detta kickstartar du din upplevelse genom att direkt få tillgång till ett aktivt flöde med konton du känner igen. 

Notera att Threads och Instagram har helt olika inriktningar – det är alltså inte säkert att ett konto du tycker om att följa på Instagram kommer att kännas lika relevant eller passande på Threads.

Tråda vidare

En intressant funktion är möjligheten att ”tråda vidare” på en tråd genom att trycka på ”lägg till i tråd”. Det ger en strukturerad konversationsform med möjligheter att gilla, svara och återpublicera. Denna ”tråda-vidare” funktion är mer än bara ett sätt att kommentera. Den skapar också ett nätverk av sammanlänkade trådar, vilket gör konversationen mer givande och mer organiserad än traditionella kommentarssektioner.

Offentlig interaktion

För närvarande saknas möjligheten till privata meddelanden på Threads. Meta satsar istället på att skapa en unik dynamik som verkligen särskiljer plattformen från andra. Genom att undvika privata meddelanden sätts offentlig interaktion i fokus och skapar därmed en öppenhet som kan leda till mer transparenta och autentiska diskussioner.

Meta strävar efter att skapa en mer öppen och autentisk digital gemenskap, där transparenta diskussioner och inkluderande dialoger står i fokus.

Threads algoritmer

Precis som TikTok och Instagram har Threads olika flöden. Det första visar inlägg från personer du följer, medan det andra genereras automatiskt baserat på dina intressen och dina tidigare interaktioner – detta kallas ibland för ”For You”-sidan eller “For You-page”.

Begränsad redigering

En unik funktion på Threads är möjligheten att redigera inlägg – det kan du endast göra inom de första tre minuterna efter publicering, vilket ställer högre krav på dig som användare. Se till att dubbelkolla stavning och annat som kan bli fel en extra gång innan du publicerar. Efter tre minuter låser sig inlägget och det enda du kan göra då är att radera det och lägga upp ett nytt.

Inget betalt innehåll

Hittills syns inga annonser på Threads. Meta fokuserar istället på att utveckla plattformen och Mark Zuckerburg, Metas grundare, vill nå en miljard användare innan eventuell integrering av betalt innehåll. Medan de användarvänliga funktionerna underlättar uppstarten i och med kopplingen till Instagram, skapar det intressebaserade flödet och frånvaron av annonser en mer fokuserad och lättsam upplevelse för dig som användare.

Threads för influencers

Threads erbjuder influencers möjligheten att ta med sin följarskara från Instagram, vilket ger dem en snabb start på den nya plattformen utan att börja om från början. De behöver alltså inte börja om från ruta ett som på exempelvis Twitter (numera X).⁠

Metas vision av Threads

”Vår vision med Threads är att ta det Instagram gör bäst och utöka det till text, vilket skapar ett positivt och kreativt utrymme för att uttrycka dina idéer. Precis som på Instagram kan du med trådar följa och få kontakt med vänner och kreatörer som delar dina intressen – inklusive personerna du följer på Instagram och mer”, säger Mark Zuckerberg i en intervju publicerad på Metas egna webbplats.

Har du skapat ett Threads-konto ännu? Det kan vara värt att testa!

Sammanfattning

Det ska bli väldigt spännande att se hur, eller om, Threads fortsätter att växa under det kommande året. Plattformen har hittills blivit populär och växer för varje dag som går – nu återstår det helt enkelt bara att se hur den utvecklas!