Så går det till

Tips för att boosta dina sociala medier under semestern!

Semester innebär avkoppling, upplevelser och återhämtning. Att planera innehåll för företagets sociala kanaler kan väcka orosmoln, och skapa en hel del stress. Sociala medier tar ju inte semester, och följare kan snabbt tröttna om inget händer på kontot.

Här kommer några tips på hur du tar hand om dina sociala kanaler under sommaren! ☀️

1) Publicera löpande men inte lika ofta

Sommaren är högtid för scrollande – på semestern har man mer tid över. Se till att vara aktiv när dina följare är det! Under sommaren behöver du dock inte planera för publicering 3-5 gånger i veckan. Det viktigaste är att du faktiskt ser till att posta någorlunda frekvent för att hålla ditt flöde levande, och dina följare uppdaterade. 1-2 inlägg i veckan räcker gott och väl.

2) Planera dina inlägg

Du behöver som sagt inte publicera lika ofta under sommaren. Att planera de få inlägg som ska gå ut är en fördel om du vill ha en stressfri semester, och det finns många appar som hjälper dig att planera inlägg och tillhörande texter. Vi rekommenderar bland annat Preview och Later, båda med kostnadsfria grundfunktioner. Lägg någon timme åt sidan för att förbereda inläggen som ska postas under semestern med tillhörande texter i planeringsappen, koppla ihop ditt företags Instagram med appen och sätt sedan en notis i telefonen när du under semestern behöver öppna appen för att trycka på publiceringsknappen. (Ja, ett knapptryck är faktiskt allt som krävs av dig just då, du har ju redan förberett det andra!).

3) Dela andras inlägg

bland har man inte förberett något inlägg, och ibland står det helt still på idéfronten. Att dela andras inlägg kan då vara lösningen. Det finns mycket bra innehåll hos andra aktörer på sociala medier, dela det som du anser passande i ditt flöde! Glöm inte bort att berömma eller nämna ursprungskällan, alla vill ha uppmuntran och ingen vill följa en copycat. Var även tydlig med att inlägget du delar går i linje med ditt eget varumärke och det du står för, och lägg gärna till en personlig text så att dina följare förstår varför du delar det.

4) Satsa på varumärkesbyggande

Dina produkter och tjänster är förstås fantastiska men under sommaren kan du med fördel satsa på att vara mer personlig och lättsam, och samtidigt passa på att stärka ditt varumärkes approach. Lägg ut en inspirerande sommarbild, eller ett härligt citat, och önska dina följare en trevlig dag. Uppmuntra till interaktioner genom att fråga hur deras sommarplaner ser ut, eller be om tips på t.ex utflyktsställen, poddar eller böcker (men glöm inte att besvara eventuella kommentarer!). De säljande, tyngre och mer informativa inläggen kan du spara till augusti när de flesta börjat jobba igen. Under sommaren är folk generellt mer tillbakalutade – dra nytta av det!