Boka Digital analys

Vad kostar Google annonsering?

Studier visar att det genomsnittliga klicket på Google Ads kostar mellan 4-9 SEK. Detta skiljer sig åt beroende på vilken bransch du verkar inom, hur hög konkurrensen är om sökorden, samt kampanjens syfte.

När du annonserar på Google betalar du endast för när någon klickar på din annons. Denna kostnad redovisas som CPC och står för cost-per-click. Detta betyder att när någon söker efter din produkt/tjänst på Google och ser din annons men inte klickar på den, så betalar du inte heller någonting. Fiffigt, eller hur?

Vad är du villig att betala för en ny kund? 

Detta är en viktig fråga att ställa dig själv för att se om det går att bygga avans med din Google annonsering. Om du säljer en produkt/tjänst där du tjänar 5 SEK per ny kund, och varje klick kostar 15 SEK, kan det bli svårt att skapa en digital pengamaskin. Om du istället tjänar +1.000 SEK per ny kund, där CPC-nivåerna ligger mellan 20-50 SEK, blir prognosen genast bättre.

Hur spenderas annonskostnaden?

  • Du har en klickbudget på 9.000 SEK/månad. 
  • 9.000 SEK/30 dagar = 300 SEK. 
  • Din dagliga klickbudget blir 300 SEK.
  • Dina annonser får klick till ett värde av 300 SEK/dag och pausas när beloppet förbrukats. 
  • Annonserna aktiveras sedan efterkommande dag med samma klickbudget.

ROAS

Innebär hur du räknar ut din Return Of Ad Spend. Låt oss säga att en ny kund för dig är värd 2.500 SEK. Du investerade 9.000 SEK en månad och fick in 11 heta leads. Dessa leads har då ett värde av 27.500 SEK (9.000 x 2.500 SEK). Detta skulle ge dig en potentiell ROAS på 300% (27.500 SEK/9.000 SEK = 3 = 300%). Du tjänade alltså potentiellt 3 SEK per investerad krona. Kort sagt, värdet på inkomna affärer/leads/utgifter = ROAS.

📚 Storytime (Googles auktioner & Quality Score)

Vi säger att du driver en redovisningsbyrå i Stockholm. Ditt mål med Google Ads är att driva in relevant trafik till din hemsida för att få fler nya kunder. Du vill att dina annonser ska synas på Googles förstasida när personer i Stockholm Googlar efter “redovisningsbyrå”, “redovisningsbyrå stockholm”, och “bästa redovisningsbyrån”

Du skapar annonsgrupper med dessa sökord, relevanta annonser, tillägg, och bestämmer att du vill buda 10 SEK per klick och sökord. So far, so good! Men, det du inte har tänkt på är att 25 andra redovisningsbyråer vill synas för samma sökord, och det finns inte 25 annonsplaceringar på Googles förstasida.

Resultatet? Dina annonser syns inte. Dina konkurrenters annonser syns hela tiden. Du får väldigt få exponeringar, inga nya kunder, och knappt några klick. Du börjar analysera varför och ser att snittkostnaden för att synas högst upp med dessa sökord är 40-154 SEK per klick. Du ökar då dina bud till 40 SEK per klick och sökord. Dina annonser syns fortfarande inte på Googles förstasida.

De faktorer som spelar in här är 1) ditt bud, 2) din budget, samt 3) annonsernas Quality Score. Dina annonser kan få svårt att synas om du budar för lågt på sökord där konkurrensen är hög. I det här fallet borde redovisningsbyrån börjat med en sökordsanalys, konkurrentanalys, sett över sina landningssidor för att välja den som matchar sökorden bäst, och sedan ställt in relevanta bud.

📊 Quality Score

Quality Score är Googles system för betygsättning av den totala användarupplevelsen av dina annonser, målsidor/landningssidor, och hur väl dessa matchas in mot de sökord du vill synas för, med poängskala 1-10. Om du har ett högt Quality Score kan du få billigare trafik, högre synlighet, och tack vare det nå ökad försäljning. Du kan se dina sökords Quality Score i din sökordsrapport.

En sund investering

Google är en plattform som används av över 80% av Sveriges befolkning för att hitta det man är ute efter, eller behöver hjälp med. Google Ads är till för att sätta ens företag på kartan, få potentiella kunder att upptäcka ens varumärke, och för att skapa tillväxt. Helt enkelt en sund investering som passar alla typer av företag.

Vill du prata med oss om Google Ads? Skicka ett mejl till hej@qualitym.se så återkommer vi snarast möjligt. Hos oss går fina resultat och långsiktiga relationer hand i hand 🤝