Varför anlita en Social Media-byrå?
I detta blogginlägg kommer vi att utforska fördelarna med att samarbeta med en professionell mediebyrå som sköter dina sociala medier åt dig – samt hur det kan hjälpa dig att ta din verksamhet till nya höjder.
Idag är sociala medieplattformar en central och viktig del av framgångsrik marknadsföring och kommunikation. Med miljarder användare som spenderar timmar på plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn varje dag är sociala medier en enormt kraftfull kanal för att nå rätt målgrupp och bygga starka varumärken – men att själv som företagare hantera denna snabbväxande värld av content, interaktioner och olika marknadsföringsstrategier kan vara en utmaning. Det är här en Social Media-byrå kommer in i bilden!
Varför ska mitt företag finnas på sociala medier?
Det kan kännas glasklart… men vi tar en snabb genomgång om vikten av att som företagare finnas på sociala medier.
Idag lägger majoriteten av internetanvändare en stor mängd tid på att analysera ett företag online innan de köper en produkt/tjänst eller kontaktar ett företag. Genom att vara aktiv på sociala medier och publicera relevant och engagerande innehåll blir ditt företag mer aktivt och levande – med andra ord tryggar du potentiella kunder som funderar på att köpa din produkt eller begära en offert genom att visa upp din verksamhet i sociala medier. Det i sin tur boostar resultaten av övriga insatser och ger ditt företag en starkare digital närvaro. Du vill ju finnas där dina kunder finns, eller hur?
Varför anlita en byrå för din marknadsföring?
Att anlita en professionell marknadsförings- eller mediebyrå som är specialiserad på sociala medier kan vara en strategisk och mycket lönsam investering för ditt företag. Det finns många fördelar för dig som företagare med att låta en extern byrå ta hand om din marknadsföring i sociala medier:
Få tillgång till mätbara resultat
En av de största fördelarna med att anlita en mediebyrå för marknadsföring i sociala medier är att du får tillgång till mätbara (och viktiga) resultat. Genom olika analysverktyg kan byrån spåra prestanda, följa upp mål och anpassa just din strategi för att säkerställa att du får bästa möjliga avkastning på din investering. Win win!
Spara värdefull tid
Att hantera sociala medier är en tidskrävande uppgift. Det tar mycket mer tid än de flesta tror! Genom att outsourca denna uppgift till en byrå frigör du värdefull tid som du istället kan lägga på andra delar av din verksamhet – till exempel det du är bäst på! Med en mediebyrå som sköter dina sociala medier behöver du inte längre oroa dig för att schemalägga inlägg, övervaka kommentarer eller analysera resultat – det tar dem hand om åt dig.
Dra nytta av byråns expertis
Marknadsföringsbyråer med inriktning på sociala medier är experter inom sitt område. De har en djup förståelse för olika plattformar, algoritmer, trender och håller sig ständigt uppdaterade. Genom att anlita en byrå kan du dra nytta av deras expertis och erfarenhet för att tillsammans med dem skapa en strategi som verkligen fungerar för just dig och din verksamhet. En byrå som är experter på sociala medier vet vilka innehållstyper som fungerar bäst, vilken tid dina inlägg bör publiceras, vilka plattformar ditt företag bör vara aktivt på och hur rätt interaktioner kan engagera din målgrupp. Bra va?
Vad gör en Social Media-byrå?
En SoMe-byrå utvecklar och genomför skräddarsydda strategier som passar ditt varumärke och dina mål. Genom att analysera din målgrupp och dina konkurrenter skapar byrån därefter content (innehåll) som både engagerar och lockar – vilket i sin tur ökar ditt varumärkes synlighet och trovärdighet.
Oavsett om du behöver hjälp med Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn eller kanske TikTok kan en mediebyrå hjälpa dig att skapa rätt typ av content för respektive plattform, samt tillhandahålla copywriting och strategiskt genomförande.
Du kan bland annat få hjälp med:
- Strategi
- Design och copy
- Målgruppsanalys
- Konkurrentanalys
- Kanalanpassat innehåll
- Interaktioner med andra konton
- Löpande publicering av inlägg, Stories och Reels
- A/B-testning av varierande innehåll
- Fotografering och filmning
- Sponsrade inlägg (annonsering i sociala medier)
- Resultatuppföljning och rapportering
Content is king!
Inom den digitala marknadsföringsvärlden är det ganska mycket snack om begreppet “content”. Det beror på att content is king!
När en mediebyrå skapar ”content” (innehåll) för sina kunder till sociala medier, innebär det att de producerar olika typer av medieelement och material som är avsedda att publiceras på olika sociala medieplattformar. Denna typ av innehåll är utformat för att engagera målgruppen, öka medvetenheten om kundens varumärke och/eller produkter, samt för att främja interaktion på sociala medier.
Här är några vanliga exempel på content en mediebyrå kan skapa för dig som kund:
Textinlägg: Detta kan inkludera captions till inlägg på sociala medier, statusuppdateringar, blogginlägg eller annat textbaserat material som är av intresse för målgruppen.
Bilder och grafik: En mediebyrå kan producera grafiska element som bilder, illustrationer och infografik som är visuellt tilltalande och relevanta för kundens budskap.
Videor: Produktion av videoklipp som kan vara korta (t.ex. för Instagram Stories, Instagram Reels eller TikTok) eller längre (för YouTube eller Facebook) och som kan inkludera allt från reklamfilmer till handledning eller underhållande innehåll.
Annonser: Skapande av annonser för att användas i betalda kampanjer i sociala medier. (Detta inkluderar både text- och bildannonser, samt målgruppsinriktade annonser)
Hashtags: Utformning och användning av relevanta hashtags och taggar som ökar inläggens synlighet och sökbarhet på sociala medier.
Bra content – definierat som välskrivet och intressant innehåll som fångar uppmärksamhet – är en extremt viktig del av att bygga ett starkt varumärke online. Frasen ”Content is king” kommer från 1991 när Bill Gates skrev en uppsats med samma namn. I den här uppsatsen förutspådde Gates att innehåll i framtiden skulle bli nyckelfaktorn för framgång för webbplatser och företag. Ingen dålig gissning!
Vad kostar det att anlita en Social Media-byrå?
Det beror på flera faktorer – bland annat byråns prissättningsmodell, annonskontots storlek, belopp som spenderas per månad på annonsering och antalet tjänster.
Vissa byråer tar betalt i procent baserat på kontots totala utgifter medan andra erbjuder sina tjänster till fasta månadskostnader.
Sammanfattning
Genom att vara närvarande och aktiv på sociala medier får ditt företag inte enbart en plattform för marknadsföring – utan även en möjlighet att kommunicera och skapa förtroende med dina kunder. Anlitandet av en Social Media-byrå blir en strategisk investering, vilket bland annat ger dig möjligheten att lägga din tid på det du är bäst på istället för att famla i mörker och försöka dig på något du varken har kunskap om eller intresse av.
Vill du veta mer om hur vi på Quality Media arbetar med utveckling av sociala medier eller annonsering i sociala medier är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi är aldrig mer än ett samtal bort!