Hur lyckas man med digital marknadsföring?
Detta är en återkommande fråga för ett stort antal företagare. Att finnas digitalt och att lyckas digitalt är två helt olika saker. Du måste synas, och för att synas behöver du visa din målgrupp att du finns. Men, hur gör man det på bästa sätt? Och vad krävs för en lyckad digital närvaro?I det här blogginlägget går vi igenom vad du behöver tänka på när du vill börja marknadsföra dig online, och vilka aspekter du bör fokusera på för att maximera din digitala synlighet.
Digital marknadsföring handlar om att nå just DIN målgrupp med ditt varumärke, ditt budskap, dina produkter och/eller dina tjänster. Du har troligtvis ett fantastiskt varumärke, och en alldeles unik affärsidé, men att bara finnas online genom att ha en hemsida och ett antal företagsprofiler på sociala medier gör inte att du hittar din målgrupp, och det gör inte heller att din målgrupp hittar dig.
Skapa en solid grund för att lyckas med din digitala marknadsföring
Börja med att ta fram en grafisk profil. Din logotyp är tillsammans med de färger, och det typsnitt du använder ditt unika signum som stärker ditt företags identitet. Här ingår även former, figurer, och andra visuella element som profilkläder och trycksaker.
Att tidigt ta fram en varumärkesidentitet, eller utvärdera och göra om en befintlig, är en viktig del av din digitala marknadsföring. Din grafiska profil bör sedan gå som en röd tråd på alla dina kanaler, från din hemsida till dina sociala plattformar. Det är den som gör att dina kunder känner igen ditt varumärke, och som får dig att sticka ut.
Som mindre företag eller enskild person behöver du inte gå bananas i trycksaker, det räcker gott och väl med en logotyp, några färgkoder och ett typsnitt för att din kommunikation ska uppfattas som tydlig och enhetlig.
Du lyckas bättre med din digitala marknadsföring om ditt varumärke är tydligt
Det är viktigt att du skapar ett tydligt varumärke. Din verksamhet är tillsammans med dina mål, dina värderingar, dina tjänster/produkter och din grafiska profil ditt alldeles unika varumärke. Ingen är precis som du! Se därför till att utvärdera ditt företag och syna det noggrant i sömmarna, både i uppstarten och under resans gång.
Fokusera särskilt på vad som särskiljer ditt företag från dina konkurrenter, och tänk noga igenom vad du egentligen erbjuder. Dina kunder söker troligtvis efter en lösning på ett problem, ett behov eller en fråga. Här bör du därför fråga dig vad kan du erbjuda dem, och varför de ska välja just dig.
Ta fram unika USP:ar för att få ditt företag att sticka ut
Identifiera det som gör att ditt företag sticker ut, dvs dina USP:ar. En USP är din unique selling point och ska vara ditt varför och kundens därför. Det är dina USP:ar som särskiljer dig från dina konkurrenter, och det är därför av största vikt att du identifierar dem.
💡 Vad fokuserar din verksamhet på? Ringa in din expertis, och pinpointa den. Vad kan DU?
💡 Hur kan du hjälpa dina kunder på bästa sätt och erbjuda det de eftersöker?
💡 Vad utmärker dig gentemot dina konkurrenter, och vad har du som de inte har?
💡 Vilka aspekter av din verksamhet bör du satsa på att visa upp för att sticka ut i mängden?
💡 Vad kan du utveckla med din verksamhet för att göra den mer attraktiv för din målgrupp?
En USP kan vara allt från ett påstående och löfte såsom ”Vi levererar maten inom 20 minuter” till sakliga faktan som ”Vi har över 50 fem-stjärniga omdömen”. Det där lilla extra som gör att du sticker ut från dina konkurrenter, helt enkelt.
Lyckas sälja till din målgrupp med en mobilanpassad hemsida
Du har säkert hört det förr men vi säger det igen – se till att din hemsida är anpassad för mobila enheter. I dagens digitala samhälle, där 9 av 10 internetanvändare använder mobilen, är mobilanpassade hemsidor en avgörande aspekt i din marknadsföring.
Din hemsida är ditt ansikte utåt och ett kikfönster in i ditt företag. Här ser kunden vad du förespråkar och vad denne kan förvänta sig som kund. Det är här du informerar om företagets produkter eller tjänster, och det är här potentiella kunder ska bli ännu mer intresserade av ditt företag. En digital kundresa är mycket mer än själva målet, något vi skrivit om tidigare.Hur hemsidan är byggd med färger, former och andra estetiska element samt hur användarvänlig den är bidrar till besökarens helhetssyn på ditt företag som påverkar deras slutgiltiga beslut om de ska stanna, lämna eller kontakta dig.
En bra hemsida attraherar, engagerar och får besökaren att stanna kvar. Hur pass mobilanpassad din hemsida är, hur alla CTA:s på sidan (call to actions) är placerade, och om taggar för statistikuppföljning finns, bidrar dessutom till din hemsidas synlighet på bland annat Google. En hemsida bör därför byggas på kunskap om estetik, teknik och mänskligt beteende.
Din strategi behöver vara tydlig och genomtänkt
Att ha en strategi för din digitala marknadsföring är A och O. Med en tydlig strategi och innehållsplanering (där du planerar vilka inlägg som ska publiceras i förväg och på vilka plattformar) sparar du inte bara tid utan kan även sikta dig in dig på just din målgrupp samtidigt som du får en bredare möjlighet till utvärdering av det du publicerat. Det gör det lättare för dig att uppnå ditt mål med din digitala närvaro.
Att publicera innehåll på måfå – när andan faller på – går förstås också, och det är så många företagare jobbar men det leder i slutändan till att du lägger ner onödig tid och energi, med ingen eller liten möjlighet att följa upp resultatet. Med en genomtänkt strategi lägger du grunden för en framgångsrik digital närvaro på längre sikt.
Nedan listar vi två marknadsföringskanaler som du bör ha med i din digitala marknadsföringsstrategi:
1) Över 90% av internetanvändare använder Google som primär sökmotor, därav är det ett nödvändigt måste för företag att synas på världens största sökmotor. Som företag bör du arbeta med att öka din organiska ranking för relevanta söktermer samtidigt som du ökar köpfrekvensen med hjälp av Google Ads. Din målgrupp söker dagligen efter det du erbjuder på Google. Genom att förbättra hur ditt företag agerar på plattformen kommer du skapa en solid grund för långsiktig tillväxt.
2) Din målgrupp är aktiv på sociala plattformar som YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn och TiKTok. Visa att ditt företag är aktivt och levande genom att löpande publicera innehåll som är designat för att underhålla din målgrupp. Detta kommer öka ditt företags trovärdighet samtidigt som din målgrupp lär känna ditt varumärke på djupet.
Det är viktigt att ha en budget- och marknadsföringsplan
Under 2021 använde hela 95% av svenskarna sociala medier, vilket innebär att en stor del av din målgrupp befinner sig på sociala plattformar. Med rätt digital strategi kan du få din målgrupp att konvertera.
Digital marknadsföring är mer kostnadseffektivt än traditionell marknadsföring via bland annat tv-reklamer och tidningsannonser. Att betala för annonser på sociala medier kan boosta ditt företag, om det görs på rätt sätt. Du vill ju nå din målgrupp när de är i rätt fas i deras beslutsprocess, dvs när de är redo att investera.
Vi föreslår därför att du börjar med att ta fram en budgetplan och noggrant går igenom vilken strategi som i slutändan ger dig bäst ROI, return of investment.Här krävs det insikt och kunskap om var din målgrupp finns, hur du ska marknadsföra dig för att nå den och vilken typ av innehåll som attraherar. Är det annonsering på Google, via e-mail marketing, synlighet på sociala medier, eller kanske en mix av dem?
Mät och utvärdera dina resultat och få ditt företag att växa med digital marknadsföring
Se till att utvärdera dina resultat löpande. Digital marknadsföring bidrar till att du kommer kunna mäta dina resultat in i minsta detalj. Förberedelse och planering är grundstenen för en lyckad digital närvaro men du behöver även lägga tid till att utvärdera och analysera dina resultat på respektive plattform.
Vilka annonser konverterade mest, och vilka annonser gav minst på Google? Om du har implementerat rätt verktyg på din hemsida kan du även se mätvärden såsom Bounce Rate, dvs hur många av besökarna som lämnar din hemsida, och var på hemsidan de lämnar.
Vilka inlägg gav flest interaktioner, och vilka fick minst på dina sociala kanaler? Vilka inlägg ledde till klick till din hemsida, och vilka inlägg sparades flest gånger? Genom att analysera din statistik lär du dig mer om din målgrupp, vilken typ av innehåll som ger bäst resultat.
Väx med hjälp av din statistik, och gör analyser till en rutin!
Våga be om hjälp om du inte är ett marknadsföringsproffs
Många företagare är oroliga för att ta hjälp med sin marknadsföring. Vilka plattformar man ska satsa på, och vad det kostar i slutändan, är två vanliga orosmoln som gör att man inte riktigt vågar ta steget in i den digitala sfären fullt ut. Vi svarar alltid att det inte finns något att oroa sig för, och att man bör ta hjälp om man famlar i mörkret. Företag som arbetar med marknadsföring vet vad som krävs för att du ska få maximalt resultat av dina investeringar, vilka plattformar du ska synas på, och hur du ska kommunicera för att nå just din målgrupp.
När du hittar en parter som delar dina målsättningar och värderingar kommer du snabbt upptäcka fördelen med digital marknadsföring samtidigt som du undviker att lägga onödig tid, energi och pengar på att utforska den digitala marknadsföringsdjungeln. Det ska vara kul och motiverande att utveckla ditt företags digitala marknadsföring – där du fattar dina beslut baserat på fakta och statistik, inte vilda spekulationer.