Så går det till

Marknadsföringstrender 2023

Nytt år, nya möjligheter! Kanske är det även dags för en ny marknadsföringsstrategi? Vi har gått igenom marknaden och listar de hetaste trenderna inom digital marknadsföring för 2023.

#1. Videomarknadsföring

Videor har länge varit i fokus på de sociala plattformarna, och under 2023 ser vi en tydlig trend på samtliga sociala plattformar när det kommer till satsningar av videor i helbildsformat. Genom att integrera videor i din marknadsföringsstrategi kan du nå din målgrupp på ett mer personligt och visuellt sätt. Videor fångar bland annat intresset längre hos betraktaren, skapar en djupare förståelse för din produkt/tjänster, ökar den organiska räckvidden och bidrar till att skapa förtroende och engagemang, vilket kan leda till ökad varumärkeskännedom, högre konverteringsgrad och försäljning.

Videoinnehåll i framförallt stående format är en uppåtgående trend på samtliga sociala plattformar.

#2. Marknadsför korta videor

Korta videklipp, upp till max 60 sekunder, blir allt populärare. Vi förstår varför! De är inte bara underhållande och lätta att ta till sig, utan gör det också smidigare för företagare och användare att dela videobaserat innehåll utan att känna att det är för tidskrävande. TikTok anses som pionjären med sina helbildsvideos, som både Instagram och Facebook hakat på. Nu satsar även YouTube på en liknande variant som de valt att kalla YouTube Shorts som, till skillnad från deras liggande videoformat, givetvis också är i stående format (som TikTok och Instagram Reels).

YouTube Shorts passar både företag och kreatörer som inte vill lägga tid på att skapa långa videor med avancerade effekter, och erbjuder i dagsläget kreatörer stora möjligheter att tjäna pengar på sina videor genom YouTube Shorts Fund. Vi siar om att YouTube Shorts kommer att växa snabbt under 2023 bland både företagare och användare.

YouTube Shorts är YouTubes senaste tillskott med videor i stående format som skapar möjligheter till tillväxt för både företag och användare. Bildkälla: YouTube Shorts

Så kan du som företagare använda dig av videos i din marknadsföring

Korta videoklipp är ett utmärkt sätt för att skapa uppmärksamhet kring en produkt eller för att få dina kunder att börja använda din produkt eller tjänst. Du kan bland annat använda dem för att lansera en ny kampanj, marknadsföra ett kommande evenemang eller dela med dig av uppdateringar om dig själv eller nyheter om ditt företag. Du kan även dela innehåll så som bakom kulisserna, smygtittar på kommande produkter/happenings eller dela med dig av korta tips.

#3. Ökat fokus på autenticitet och “det äkta”

I takt med att de sociala medieplattformarna växer blir användarna allt mer kritiska till det innehåll de konsumerar. Många är trötta på att se allt för perfekta och redigerade bilder och videor som upplevs stagade. TikToks enorma framväxt, med fokus på korta och enkla klipp, är ett exempel på detta. För att sticka ut och hålla din publik intresserad under 2023 är det därmed viktigt att du kan erbjuda innehåll som upplevs verkligt och autentiskt, oavsett vilken plattform du väljer att vara aktiv på. Under 2022 har just detta varit i fokus, och de flesta sociala plattformar har storsatsat på funktioner och tillskott för att tillfredsställa deras användares behov av autenticitet. Pionjären inom detta område är den fortfarande relativt okända, men växande, appen BeReal.

BeReal

BeReal lanserades redan 2020 men det var först under 2022 som vi kunde se att den började växa fram som en stark utmanare till de större plattformarna. Fokus i BeReal ligger på just det som namnet antyder – att vara äkta. Användarna får en notis av appen vid slumpmässiga tidpunkter under dagen med uppmaningen att omgående lägga ut en bild tagen riktad både mot ansiktet och från ansiktet. Tanken är att ingen redigering eller staging ska kunna göras. Det som visas är, ja – the real deal.

BeReal har haft en stark tillväxt under det senaste året med sitt fokus på autenticitet. Bildkälla: BeReal

TikTok Now

Trendsättaren nummer 1 när det kommer till sociala medier har självfallet hakat på BeReal-trenden och har redan lanserat en liknande funktion som de kallar för TikTok Now. Denna funktion finns tillgänglig både i TikTok-appen och i en egen app (TikTok Now). I appen Tik Tok Now har användarna även tillgång till ett Explore feed (utforskarflöde). HÄR kan du läsa mer om TikTok Now.

Instagram Candid

Instagram är inte sena på att haka på trender och kommer inom kort att lansera deras version av BeReal som de kallar för Candid (Candid Storys). Även här kommer det att komma en uppmaning om att användaren ska ta en spontan selfie både på ansiktet och på sin omgivning i just det ögonblicket. Bilden kommer sedan endast vara synlig för de av användarnas vänner som också använder Candid. Samma funktion testas även på Facebook och förväntas lanseras inom kort. HÄR kan du läsa mer om Instagram Candid.

TikTok Now och Instagram Candid hakar på BeReal när det kommer till skapande av auntentiskt innehåll på sociala plattformar. Bildkälla: TikTok Now och Instagram

Så kan du som företagare använda dig av autentiskt innehåll i din marknadsföring

Autenticitet hjälper dig att bygga relationer med dina kunder och partners då det som upplevs äkta tenderar att skapa högre förtroende. Du kan differentiera dig gentemot dina konkurrenter och bland annat satsa på att vara mer personlig i dina inlägg. Försök att inkludera mer ofiltrerat innehåll i dina kanaler med inlägg som till exempel ”bakom kulisserna” eller genom att dela med dig av motgångar via t ex Storytelling.

#4. Interaktivitet

Att interagera med följarna är ett utmärkt sätt att väcka intresse och skapa engagemang för ditt varumärke. Sociala medier bygger ju i grund och botten faktiskt på sociala interaktioner. Med fler och fler interaktiva funktioner på samtliga plattformar är möjligheterna till att skapa engagerande innehåll oändliga under 2023.

Så kan du använda dig av interaktivt innehåll i din marknadsföring

Att till exempel införa regelbundna frågestunder kan vara ett utmärkt sätt att få din publik att känna sig hörd samtidigt som du får möjlighet att svara på frågor som hjälper till att lyfta fram fördelarna med din produkt eller tjänst. För att minska avståndet mellan din målgrupp och ditt varumärke kan du bland annat:

  • Skapa omröstningar kopplade till dina tjänster/produkter
  • Öppna upp för frågor om dina tjänster/produkter
  • Dela med dig av några Fun Facts om ditt företag/din bransch/din produkt/dig själv

Genom att skapa en interaktiv upplevelse för dina användare uppmuntrar du dem att engagera sig i ditt innehåll och därmed bli en del av ditt varumärke, vilket leder till ökat förtroende och intresse för dina tjänster/produkter.

Vi ser en ökning av interaktiva funktioner på samtliga sociala plattformar vilket öppnar upp för fler möjligheter att lyfta ditt varumärke och komma närmare din målgrupp.

#5. Användargenererat innehåll (UGC) och influencer marketing

UGC (User Generated Content) och influencer marketing kan användas för att marknadsföra produkter och tjänster på ett autentiskt sätt, vilket ofta upplevs mindre påträngande än betald reklam. UGC är innehåll som skapas av användarna själva medans influencer marketing är när ett varumärke väljer att samarbeta med ett specifikt konto och en person, en så kallad influencer. Innehållet som dessa två grupper tar fram kan vara allt från foton, videor, recensioner, produkttester med mera.

Dessa två typer av marknadsföring har vi länge sett på sociala medier, och med tanke på den ökade efterfrågan på autentiskt innehåll siar vi om att särskilt UGC kommer att växa under 2023 då både användare och företag blir allt mer kreativa när det kommer till samarbeten och spridning av budskap.

Så kan du använda dig av UGC och influencer marketing i din marknadsföring

Med UGC och influencer marketing har du stora möjligheter till organisk spridning och ökad varumärkeskännedom. Även om de influencers med flest följare har ett mycket brett kontaktnät ska du inte underskatta micro-influencers och andra mindre kreatörer då de ofta har ett högre engagemang bland sina följare. Nyckeln till framgång ligger i att hitta konton med personer som brinner för just din produkt och det den står för, och som i och med det kommer att kunna ge autenticitet åt det innehåll som skapas.

UGC och influencer markering har länge varit ett effektivt sätt att nå ut till sin målgrupp och en bredare publik, och är en trend som fortsätter att växa även under 2023.

#6. AI och maskininlärning

Artificial Intelligence (AI) och maskininlärning är tekniker som används för att analysera stora mängder data och automatisera viktiga processer. Inom marknadsföring kan AI och maskininlärning användas till att bland annat förändra interaktionen mellan kund och företag, visa potentiella kunder rekommendationer på produkter och tjänster baserade på deras intressen och köpvanor, skapa nischat visuellt innehåll samt som chatbots på hemsidor där de fungerar som en digital kundservice.

Så kan du använda dig av AI och maskininlärning i din marknadsföring

Det finns många fördelar med att implementera AI i din marknadsföring, där den kanske viktigaste aspekten är AI:s förmåga att hjälpa företag att bättre förstå sin målgrupp och därmed rikta sin marknadsföring mer effektivt. Genom att analysera data som samlats in från användare och använda algoritmer för maskininlärning, kan AI hjälpa ditt företag att identifiera mönster och trender som annars kan vara svåra att upptäcka. Även om dessa verktyg inte ersätter den mänskliga faktorn som ack är så viktig, siar vi om att AI-baserade tjänster kommer att växa inom marknadsföring under 2023.

#7. Synlighet över flera plattformar (omnipresence)

För några år sedan räckte det med att vara synlig på några få utvalda plattformar, och spolar du tillbaka tiden ytterligare några år räckte det gott och väl med att endast ha en hemsida. I dagens klimat, med otroligt hög konkurrens i den digitala sfären, behöver du som företagare ha en betydligt starkare digital närvaro för att sticka ut.

Utöver en SEO- och mobilanpassad hemsida är det av yttersta vikt att du även etablerar dig på flera sociala plattformar såsom Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn och/eller YouTube. Att ha en så kallad omnipresence ökar varumärkeskännedomen och hjälper dig att bygga en starkare relation med din målgrupp. När människor ser ditt budskap på flera plattformar börjar de associera det med ditt varumärke, vilket gör dem mer benägna att köpa från dig i framtiden.

Att vara synlig på flera plattformar är även viktigt när du kör betald annonsering för att trygga potentiella kunder och skapa engagemang över flera plattformar. Kunder som satsar på enstaka kanaler ser generellt sett sämre resultat än de som syns på flera. Vilka plattformar du bör satsa på handlar mycket om ditt varumärke, din målgrupp och dina produkter/tjänster. I det här inlägget kan du läsa mer om hur svenskarna använde internet 2022, och i och med det få en indikation om vilka plattformar din målgrupp är mest aktiva på.

Att ha en så kallad omnipresence ökar varumärkeskännedomen och hjälper dig att bygga en starkare relation med din målgrupp.

#8. Annonsering mot ”breda” målgrupper

Annonsering mot breda målgrupper och som sträcker sig över flera plattformar (exempelvis Google och sociala medier) ger bättre resultat nu än innan IOS uppdateringen där mer nischad målgruppsinriktning dominerade. Detta eftersom möjligheten att spåra användare som använder IOS-enheter reducerats markant. Smala inte ner för mycket när det kommer till att rikta annonser mot olika målgrupper utan tänk bredare och låt systemet få mer att jobba med. Genom att låta AI och datadrivna budgivningsmodeller styra vilka som ska se annonserna kommer systemet snabbare lära sig vilka dina kunder är, hitta rätt användare, få in fler till din webbplats och framförallt få dessa att faktiskt konvertera (kontakta/köpa det du erbjuder).

Låt oss sammanfatta trender inom marknadsföring 2023

2023 blir ett spännande år när det kommer till marknadsföring, och du som företagare bör sätta dig in i nya beteendemönster hos konsumenter samt de trender som kan urskiljas inom marknadsföringssfären för att sticka ut bland dina konkurrenter.

Rörligt innehåll och videos

Videos och annat rörligt innehåll fångar betraktarens intresse under en längre tid samtidigt som de skapar en djupare förståelse för din produkt/tjänster och ökar den organiska räckvidden vilket i sin tur kan leda till ökad varumärkeskännedom, högre konverteringsgrad och försäljning. Vi har under 2022 sett en ökning av funktioner på de sociala plattformarna som fokuserar på videoinnehåll – en trend som håller i sig även under 2023. Efter TikToks stora framgångar satsar nu Instagram, Facebook, LinkedIn och YouTube på videos i stående format samt korta videoklipp. YouTubes senaste funktion YouTube Shorts är ett exempel på detta.

Autentictet

Många användare har tröttnat på att ta del av innehåll som uppfattas som oäkta och stagat. Under 2022 kunde vi se att appen BeReal, som fokuserar på ögonblicksbilder utan filter och redigering, ökade i popularitet och att bland annat TikTok och Instagram implementerar liknande funktioner på deras plattformar med TikTok Now och Candid Storys. Att ha detta i åtanke när du publicerar och skapar innehåll till sociala medier och annonsering är viktigt för att hålla dig up-to-date i dagens samhälle som törstar efter autenticitet.

Interaktivitet

Nya funktioner på de sociala plattformarna och nya verktyg inom bland AI möjliggör för dig att komma i kontakt med din målgrupp på ett personligt, lekfullt och engagerande sätt. Genom att adaptera interaktivt content i form av omröstningar och frågestunder kan du stärka din sociala närvaro och ditt varumärke.

UGC och Influencer marketing

UGC (User Generated Content) och Influencer markering är inget nytt under solen men växer i och med användarnas ökade efterfrågan på äkthet och autenticitet. Produkter och tjänster som recenseras och/eller visas upp av personer som inte har en direkt koppling till varumärket tenderar att tas emot på ett mer uppriktigt sätt. Vi siar om att framförallt UGC kommer att växa under 2023 då både kreatörer och företagare har hittat flera kreativa och effektiva sätt att marknadsföra produkter på sociala medier.

AI och maskininlärning

Genom att analysera data som samlats in från användare och använda algoritmer för maskininlärning, kan AI hjälpa ditt företag att identifiera mönster och trender som annars kan vara svåra att upptäcka. Även om dessa verktyg inte ersätter den mänskliga faktorn siar vi om att AI-baserade tjänster kommer att växa inom marknadsföring under 2023.

Ha en digital omnipresence

Genom att etablera dig på flera olika plattformar, och se till att dina annonser är synliga på flera kanaler, kommer du nå ut till en bredare publik. Detta kommer bland att bidra till att du stärker varumärkeskännedomen, når ut med ditt budskap/produkter/tjänster och på sikt får fler kunder.

Behöver du hjälp med att utveckla din digitala marknadsföringsstrategi?