Vill du synas lokalt på Google Maps?
Vi svenskar tycker om Google, faktiskt så pass mycket att hela 97% av Sveriges internetanvändare använder just denna sökmotor för att leta efter information online, och där 61% av oss googlar något dagligen. Om du har ett företag som finns i ett specifikt område, säg att du driver en restaurang i Gävle, är det en fördel att du syns där dina potentiella kunder letar. Här är Google My Business, Googles egen tjänst för företagsprofiler, ett mycket effektivt sätt för företagare att synas för sina lokala kunder.
Väx lokalt med Google Profiles (tidigare Google My Business) – kostnadsfritt och effektivt
En profil på Google My Business kostar ingenting att använda, och är enkel att sätta upp och underhålla. Här kan du ladda upp bilder, skriva inlägg, visa aktuella erbjudanden och se till att ditt företags kontaktuppgifter alltid är up-to-date. Har du ett lokalt företag är GMB särskilt effektivt då den ger ditt företag förtur i sökresultatet om sökningen sker lokalt. Användare som söker på sökord kopplade till din bransch inom ditt lokala område kan då få upp ditt företag i sökresultatet, både i Google Maps och i Google Sök. Här är det framförallt tre faktorer som avgör den lokala rankingen:
Relevans – hur väl en viss företagsprofil matchar sökningen som gjorts.
Avstånd – hur långt avstånd det är mellan varje enskild företagsprofil och den plats där sökningen sker.
Prominens (exponering) – hur välkänd företagsprofilen är. Här räknas tidigare sökningar på företaget in, recensioner, artiklar kopplade till företaget osv. Välkända museer och andra turistmål brukar därför ranka högt på den här punkten.
Charma Google för att rankas högre
Vill du också hamna högst upp i sökresultatet när användare söker på ord kopplade till din bransch? Kom då först och främst ihåg detta; Google finns till för att deras användare ska hitta det de söker efter. Hade Google inte levererat hade användarna använt någon annan sökmotor. Google är således störst på det de gör för att de levererar det som deras användare vill ha. Om du vill synas på Google får du helt enkelt se till att du är värdig att synas på Google!
För att Google ska välja att visa just ditt företag i deras användares sökresultat bör du därför satsa på att:
✔️ Skapa en profil på GMB med fullständiga kontaktuppgifter, och se till att den är verifierad.
✔️ Hålla din profil levande genom att kontinuerligt uppdatera dina kontaktuppgifter, ladda upp aktuella erbjudanden, nyheter, bilder och/eller inlägg, samt utförligt berätta om de tjänster/produkter som du erbjuder. Be även dina kunder och samarbetsparters lämna recensioner om ditt företag – Google prioriterar företagsprofiler som deras algoritmer anser vara populära och omtyckta! Glöm inte heller bort att svara på eventuella kommentarer eller frågor som du får på din GMB, även detta visar att du är en aktiv och engagerad företagsprofil. Givetvis leder även det till att kunder, både nuvarande och potentiella, uppfattar ditt företag som trevligt och seriöst.
Få reda på hur kunder hittar och interagerar med ditt företag med Insights
När din företagsprofil är registrerad och verifierad kan du ta del av statistik som rör ditt företag. Med GMB:s Insights (Insikter) får du en enkel och tydlig överblick över hur dina kunder har hittat dig (via Google Maps eller Google Sök) och hur de interagerar med dig; om de har hittat dig via ditt företagsnamn eller en kategori/produkt/tjänst kopplad till ditt företag eller bransch, hur många personer som besökt din hemsida, antal gånger som någon tryckt på vägbeskrivning eller på annat sätt använt funktionerna kopplade till din företagsprofil. För att maximera resultaten av din närvaro på Google är det därför viktigt att se till att alla kontaktuppgifter stämmer så att dina kunder kan hitta dig lättare.
Har du några frågor om Google My Business, eller vill lära dig mer om hur ditt företag kan synas på Google? Följ nedan länk!