Hur gör man för att synas på Google?
För att synas på Google kan du arbeta med SEA (Search Engine Advertising), SEO (Search Engine Optimization), sammanfattat till SEM (Search Engine Marketing). I detta blogginlägg förklarar vi mer om vad dessa termer står för och vad du kan göra för att just ditt företag ska börja synas på Google.
Med tanke på att 97% av internetanvändare använder Google som primär sökmotor är det ett nödvändigt måste för företag att synas på Google. Google Profiles är idealt för att börja synas som lokalt sökresultat på Google Maps, SEO hjälper ditt företag att skala upp mängden relevant trafik till din hemsida organiskt, och Google Ads (annonsering på Google) får ditt företag att synas samt konvertera på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Låt oss gå in mer på detta i detalj.
SEO, en långsiktig investering för att börja synas på Google
För att öka chansen för att synas bättre är vårt tips att se Google som en svårcharmad men en mycket generös vän. Problemet är dock att Google är oerhört populär. Alla vill hänga med Google. För att bli sedd och prioriterad av Google behöver du först och främst stjäla Googles uppmärksamhet och göra dig värdig att bli prioriterad. Detta är en klurig process som inkluderar flera olika aspekter vilka skiljer sig åt beroende på bland annat ditt syfte, din bransch och ditt mål.
Sökordsoptimering (SEO) innebär kortfattat att man optimerar sin hemsida för att den ska synas på sökmotorer. Bland sökmotorerna är det Google som dominerar, och vi förstår varför du vill vara synlig här. 2021 sökte nämligen 97% av svenskarna efter information på just Google. För att förstå hur denna sökmotor fungerar, och varför man behöver anpassa sig, måste man framförallt komma ihåg att Google faktiskt finns till för att användare ska hitta det de söker efter. Hade Google inte levererat hade användarna använt någon annan sökmotor. Google är således störst på det de gör för att de levererar det som användarna vill ha. Och vill du synas på Google, då får du helt enkelt se till att du är värdig att synas på Google.
För att ranka högt på Google bör du därför inkludera SEO i din marknadsföringsstrategi. Du bör även se till att din hemsida är Google-anpassad genom att den bland annat uppfyller vissa av Googles krav på hur en hemsida bör se ut när det kommer till laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet. Läs mer om Googles mät- och rankningssystem Core Web Vitals i vårt tidigare inlägg.
SEA, en kostnadseffektiv metod för att synas och konvertera på Google
SEA står för Search Engine Advertising och betyder att du annonserar på en sökmotor. Google har självfallet en egen lösning för detta som du nog redan är bekant med – Google Ads. Med Google Ads betalar du endast när någon klickar på dina annonser vilket gör Google annonsering till en extremt kostnadseffektiv marknadsföringskanal. Denna kostnad redovisas som CPC och står för cost-per-click. Det betyder att när någon söker efter din produkt eller tjänst på Google och ser din annons men inte klickar på den, så betalar du inte heller någonting. Detta ger dig full kontroll över din marknadsföringsbudget och resultaten går att mäta in i minsta detalj.
Enligt Google tjänar Google annonsörer i genomsnitt 2 kronor per spenderad krona. Vi ser i många fall att det beloppet är markant mycket högre än så för flertalet av våra kunder. Ditt företag börjar synas snabbare på Google än om man jämför med SEO och dina annonser kan synas i toppen på sökresultatsidan (som även är känd för att konvertera bäst). Letar du efter en digital annonseringskanal för att nå din målgrupp, öka din försäljning, eller bygga varumärke? Då är Google Ads perfekt för dig.
Du som företagare kan lära dig mer om Google Ads via Googles digitala utbildningar, eller anlita en expert inom området som tar hand om och utvecklar din annonsering åt dig. Om du aldrig tidigare hanterat och utvecklat ett företags Google annonsering bör du inte optimera din annonsering på egen hand. Det sista du vill är att ditt företags hårt införtjänade pengar simmar bland fiskarna istället för att växa bland trädets grenar.
SEM, för att synas på Google och andra sökmotorer
SEM står för Search Engine Marketing. Detta är ett samlat begrepp som beskriver marknadsföring på sökmotorer som exempelvis Google, Yahoo och Bing. SEM innefattar både betalda sökresultat samt organiska sökresultat.
SEM kan förtydligas med en enkel kalkyl: SEO + SEA = SEM.
Skapa en kostnadsfri företagsprofil på Google
Vill du få ditt företag att synas på Google Maps? Då är Google Profiles (tidigare Google My Business) något för dig. Detta är en helt kostnadsfri tjänst från Google som vi alltid rekommenderar och anordnar till våra kunder. Ditt företag börjar synas bättre på Google för lokala sökningar, kan arbeta med ett kostnadsfritt recensionssystem och visa upp det ditt företag erbjuder för kunder som befinner sig nära dig geografiskt.
Här kan du läsa mer om och sätta upp en kostnadsfri profil för ditt företag på Google.
Organiskt eller betalt sökresultat?
Målet för ditt företag bör vara att synas högt upp på Google som organiskt och betalt sökresultat – detta är dock inte enkelt att uppnå. Är söktermen du vill synas för populär är det svårt att hamna högst upp på Google som organiskt sökresultat. Det medför att arbetet tar längre tid för den som optimerar och du får vänta innan investeringen börjar betala av sig. Google Ads kan då hjälpa dig spara tid och likviditet genom att börja synas samt konvertera för denna sökterm direkt.
Google annonsering har en högre konverteringsfrekvens än organiska sökresultat, men eftersom organiska sökresultat inte kostar något per klick kan du få en stor mängd trafik till en förhållandevis liten investering. En bra strategi för företagare som inte har världens största marknadsföringsbudget kan därför vara att börja med Google Ads, bygga avans genom annonseringen, för att sedan använda avansen till att investera i fler tjänster, exempelvis SEO, en ny hemsida, eller annan annonsering.
Vill du snabbt öka din försäljning? Då är det Google Ads som gäller. Vill du arbeta med din organiska positionering på Google? Då behöver du tänka mer långsiktigt och vara uthållig.
Båda tillvägagångssätten (SEO och SEA) är bra och hjälper ditt företag att synas samt konvertera på Google.
Se över sökorden
Utöver att charma Google med en hemsida som uppfyller Googles krav bör du arbeta aktivt med sökord, det är ju dessa som användarna använder sig av, och det finns flera aspekter som spelar in när det kommer till hur man bör tänka kring sökord. Här kommer några tips.
💰 Var beredd på att betala en slant för populära sökord
Vissa sökord är populärare än andra, så är det. För att synas på Google med ett specifikt sökord gäller det att du vinner budgivningen. Har du ekonomin, kör på. Vill du spara pengar, fortsätt läs.
🔍 Satsa på relevanta sökord
Om du har valt att lägga pengar på ett eller flera sökord som ingen av dina potentiella kunder söker på, trots att sökordet tar dig allra högst upp på förstasidan, spelar din placering ingen större roll. Sätt dig in i vad dina potentiella kunder egentligen söker på, och inte vad du vill att de ska söka på.
💡 Använd sökordsverktyg
Om du vill ha hjälp med att hitta de bästa sökorden för just ditt företag kan du använda sökordsverktyg som hjälper dig att hitta, jämföra och analysera sökord. Det finns många på marknaden, bland annat Googles egen sökordstjänst Sökordsplaneraren. Den är kostnadsfri men kräver att du har ett Google Ads-konto.
✍️ Anpassa dina sökord efter kunden
Populära sökord kan vara kostsamt, särskilt om du arbetar inom en konkurrensutsatt bransch. Vill du inte lägga pengar på de dyraste sökorden kan du istället anpassa din hemsida med texter som kan hittas via sökord. Tänk som en potentiell kund och anpassa innehållet på din hemsida efter det. Vad söker dina kunder efter? Vad kan de tänkas behöva hjälp med? Vad kan du erbjuda? Lägg sedan till en sektion på din hemsida där du besvarar de vanligaste frågorna eller listar lösningar på problem som dina kunder har. Här kan man använda sig av en blogg eller en kategori döpt till “Frågor & Svar”. Koppla sedan denna information till relevanta sökord såsom “Rutavdrag Örebro” eller “tapasrestaurang Gävle”. Se till att hålla sökorden korta och relevanta utan att de blir för allmänna. Här gäller det också att du riktar texten till kunden och inte till Google – det är ju kunden som ska hitta dig via sin egen sökning. Google är bara förmedlaren.
Bonustips för dig som vill börja synas på Google
- Skapa en kostnadsfri Google profil och optimera den enligt riktlinjerna för att få maximal indexering. Lägg in bilder, korrekt företagsinformation, tjänster, produkter och fråga dina kunder om de kan tänka sig att skriva en recension.
- Se till att din företagsinformation är konsekvent över hela webben, det vill säga att den företagsinformation som syns offentligt på alla profiler där ditt företag visas ska ha en enhetlig och strömlinjeformad identitet. Det kommer boosta ditt företags lokala SEO.
- Publicera regelbundet inlägg på din nya Google profil. Det kommer hjälpa ditt företag att driva in mer trafik samtidigt som indexeringen förbättras.
- Vill du öka din försäljning på Google? Börja annonsera på Google.
- Bygg länkkraft. Om källor med stor auktoritet (exempelvis Wikipedia) länkar till din sida kommer du få högre trovärdighet gentemot Google. Det hjälper dig på så sätt att öka din organiska positionering (SEO).
- Var noga med att optimera din hemsida för mobila enheter och arbeta med att förbättra användarupplevelsen.
- Se till att din hemsida är snabb, och då menar vi SNABB. Google har tagit fram ett eget system där du kan testa hur snabb din hemsida är. Här kan du testa din hemsida.
Vi hoppas att du uppskattar tipsen! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss om du vill gå igenom ditt företags förutsättningar för att börja synas samt konvertera på Google.
Happy Googling!