
Var ska jag annonsera?
Detta är en återkommande fråga vi får från företagare inom alla möjliga branscher. I detta blogginlägg går vi igenom var du kan annonsera för att nå din målgrupp, oavsett om du driver ett företag inom B2B eller B2C.

Annonsering hjälper dig placera det ditt företag erbjuder framför rätt typ av människor, med olika syften, för att du ska nå dina målsättningar. Ska din annonsering väcka intresse, nå personer som är i akut behov av det du erbjuder, eller engagera personer som är nära att konvertera, och vilka plattformar är mest ideala för att nå dina mål? Låt oss gå in mer på detta i detalj.
Var ska jag annonsera för att nå lokala kunder?
Låt oss säga att du driver en bilverkstad i Göteborg. Du vill nå nya kunder inom en viss geografisk radie som behöver hjälp med att reparera sin bil. Du börjar analysera vart din bilverkstad bör annonsera och kommer fram till två relevanta alternativ:
Facebook Ads (annonsering på sociala medier)
Här kan du visa upp det du erbjuder för personer inom rätt geografiska radie, med ditt specifika budskap. Du kan marknadsföra olika texter, bilder och videos för att nå dina potentiella kunder, men det kan ta tid att konvertera. Målgrupper behöver A/B-testas och det är inte säkert att alla som ser din annons har en bil som behöver repareras just nu. Det är en bra plattform att synas på för att nå fler kunder, men den är inte så precis som du önskar ha den. Du vill synas för personer som med största sannolikhet har en bil som behöver repareras nu, och det ska gå snabbt att få dessa personer in till din hemsida.
Google Ads (annonsering på Google)
Du tänker på Google. Det är en plattform du nyttjar nästintill varje dag när du söker efter information, och du hittar alltid svaret på det du behöver hjälp med. Du Googlar på olika söktermer som “bilverkstad i göteborg”, “reparera bilen”, och ser att dina konkurrenter kommer upp som sökresultat. Det här känns passande eftersom du når personer inom rätt geografiska radie som aktivt söker efter det du faktiskt erbjuder. Klicken är inte så värst dyra och det finns en stor potentiell vinst att hämta om besökare till hemsidan konverteras, och du anser att de bör göra det relativt snabbt eftersom du har en bra hemsida. Du bestämmer dig för att komma igång med Google annonsering.
I det här fallet, när ett företag önskar nå fler nya kunder inom ett visst geografiskt område, rekommenderar vi nästintill alltid Google Ads – speciellt om man har en tjänst som är straightforward, dvs att potentiella kunder inte behöver göra en stor efteranalys efter att de besökt företagets hemsida. Det går snabbt för annonserna att synas och man kan säkerställa att trafiken är relevant.
Var ska jag annonsera om jag driver en E-handel?
Under åren som gått har vi utfört ett stort antal A/B-tester, optimeringar, och använt flertalet kanaler för att skala upp olika E-handlares onlineförsäljning. Jämför vi alla de kanaler vi arbetat med så har vi en solklar vinnare – Google. Det betyder dock inte att exempelvis annonsering på sociala medier är en dålig investering. Google har försett våra kunder med fantastiska försäljningsresultat, men det har även plattformar som Facebook, och Facebook Ads, gjort. Nedan listar vi våra rekommenderade annonseringskanaler för specifikt E-handlare.
Google annonsering
Google har en skräddarsydd annonseringstyp för specifikt E-handlare vid namn Google Shopping (inom kort Performance Max). Dina produkter placeras framför målgrupper som aktivt söker efter liknande produkter på plattformar som Google och YouTube med flera. Dina produkter kan placeras ovanför sökresultaten på Googles förstasida med texter och bilder. Vi kan förklara det som att Google är en gigantisk E-handel med allt att erbjuda, där de visar upp produkter från olika företag, för att förse den som söker med så relevant produktinformation som möjligt. Klicken är inte dyra vilket innebär att du kan få mycket trafik till en förhållandevis låg budget, och annonseringen kan användas för bland annat Remarketing där du följer efter personer som tidigare besökt din hemsida, spanat in några produkter, men ännu inte genomfört ett köp.
Funderar du på hur du ska öka din onlineförsäljning? Då är detta något du bör komma igång med, asap.
Annonsering på sociala medier
Människor vill bli trygga, inspirerade, motiverade, och engagerade innan de genomför ett digitalt köp från ett företag online. Dessa känslor kan du förmedla till din målgrupp genom att annonsera på plattformar som YouTube (som hanteras via Google Ads) Facebook, Instagram och TikTok. Du kan marknadsföra texter, bilder och videos för hjälpa din målgrupp att lära känna dig, förstå vad du erbjuder, trygga personer inför köp, skapa kampanjer mot nya och redan existerande kunder, förklara varför dina produkter är fantastiska, och skapa en annonsering som påbörjar och avslutar säljcykeln.
Instagram Shopping Ads är en stark rekommendation. Du behöver börja med att sätta upp en shop för din butik, något du kan läsa mer om här. När din shop är uppe och snurrar kan du tagga upp till fem produkter i vanliga inlägg, men också marknadsföra ditt butiksinnehåll mot personer som inte redan följer dig, och som kan vara intresserade av dina produkter.
Förbättra dina kunders LTV (Life Time Value)
Ett stort dilemma för många E-handlare är att öka livstidsvärdet per kund. Här rekommenderar vi dig att ladda upp befintlig kunddata (namn, e-post, telefonnummer, adress med mera) och skapa målgrupper baserat på personer som gjort enstaka köp hos dig, handlat mycket hos dig samt prenumeranter på ditt nyhetsbrev – sedan skapa anpassade annonser för vardera målgrupp. Vilka produkter kan du skapa en kampanj på och rikta mot personer som redan handlat hos dig? Hur kan du få personer som inte handlat hos dig att faktiskt genomföra sitt första köp? Testa att variera ditt annonsinnehåll och utvärdera löpande resultaten för att se vad som ger dig mest klirr i kassan. Bara för att en kund handlat en gång, betyder det inte att kunden behöver sluta handla från dig. Skapa unika kampanjer för utvalda målgrupper och förbättra din LTV.
Tips för att öka din LTV:
- Ladda upp kundlistor med befintliga kunder, lojala kunder, och prenumeranter på nyhetsbrev (namn, telefonnummer, e-post, adress). Det finns CSV-mallar att ladda ned i vardera annonssystem.
- Kategorisera olika målgrupper för att kunna rikta specifika kampanjer mot utvalda segment.
- A/B-testa kampanjinnehåll och våga tänka utanför boxen.
- Ge dina mest lojala kunder en bonus titt som tätt för att visa att du uppskattar deras affär.

Var ska jag annonsera om jag driver ett B2B-företag?
Vill du annonsera för att nå företag, bostadsrättsföreningar, eller organisationer? Oroa dig inte, det finns många plattformar för att du ska lyckas med din annonsering. Här nedan nämner vi ett par.
Vad vore den här listan utan LinkedIn? Ja, inte fullständig. LinkedIn är världens största plattform när det kommer till just B2B, och #1 för leadsgenerering. Här kan man skapa kontakter för att utöka sitt nätverk, knyta samarbeten, rekrytera, och annonsera för att nå personer inom vissa branscher, arbetsroller, yrken, geografiska platser med flera. Önskar du nå personer som är VD för ett byggföretag? Det går att ordna. Önskar du nå HR-chefer? LinkedIn Ads kan hjälpa dig med det. Dina annonser kan vara dynamiska, eller designas från grunden. En viktig sak när det kommer till annonsering på LinkedIn är att inte börja med en för låg budget på grund av att trafiken generellt kostar mer än andra plattformar.
Facebook och Instagram
Köpresan för en kund inom B2B är generellt längre än B2C. Här gäller det att skapa en så kallad funnel där vissa annonser är till för att driva in relevant trafik, andra för att engagera inkommande trafik, och specifika annonser för att konvertera trafiken som engagerats. Var tydlig med hur dina annonser är formulerade och anpassa copyn till personerna du vill nå, i rätt steg i tratten. Testa olika annonsformat (bilder, videos, karuseller och direktupplevelser) och se vilka som ger dig bäst resultat. Facebook Ads är inte det första ett B2B-företag tänker på när det kommer till leadsgenerering, men oj vilken lönsamhet denna plattform kan skapa!

Google Ads, en passande annonsering för B2B-företag
Oavsett om du driver ett företag inom B2B eller B2C är Google en plattform du kommer behöva investera resurser i för att synas på. Flertalet av våra kunder önskar till exempel nå bostadsrättsföreningar där vi lyckats skapa stora vinster till väldigt låga kostnader. Här bör du analysera hur dina konkurrenter agerar, sökord och termer som är passande för ditt företag att synas för, och kategorisera målgrupper som befinner sig i olika steg i resan mot konvertering. Ditt företag kan synas på Google Sök, i Googles Display Nätverk, på YouTube, samt andra appar, bloggar och hemsidor via Googles partnernätverk. Om din hemsidas innehåll svarar på alla de frågor din målgrupp har när de söker efter information om det du erbjuder, tryggar den inför köp/kontakt, så kan tiden för konvertering och kostnaden per konvertering minska markant. Flertalet av våra kunder tjänar alltifrån 10.000 – 1.000.000 SEK per ny kund, där ett lead från Google kan kosta alltifrån 30 SEK till 3.000 SEK. En lönsam affär och kanal för B2B-företag? Svar ja.
Jämförelsesajter
På vilka sidor jämför dina potentiella kunder ditt företag med andra, och finns det jämförelsesajter? Det kan vara extremt lönsamt att komplettera din annonseringsstrategi med annonsering på just dessa hemsidor där en potentiell kund använder en tredjepart för att hitta sin nya leverantör. Ju fler plattformar du kan jämföras med dina konkurrenter på, och ju bättre ditt erbjudande är, desto mer vinst kommer du se i slutändan.
Affiliates
Det finns en stor mängd nätverk ute på marknaden. Hemsidor som talar om det du erbjuder och skriver om företag inom din bransch. Analysera vilka affiliates ditt företag kan och bör synas på, och se om det finns annonseringslösningar även där. Detta kan komplettera din annonseringsstrategi på ett mycket lönsamt sätt.
Tips för att boosta din annonserings resultat
- Se till att din hemsida är mobilanpassad då majoriteten av leads/köp sker via mobila enheter.
- Arbeta med recensioner. Din målgrupp behöver tryggas innan de köper din produkt, eller kontaktar dig, därav är det viktigt att arbeta med recensioner på löpande band. Du kan samla in kostnadsfria omdömen via Google Profiles (tidigare Google My Business), införskaffa Reco som är Sveriges största oberoende omdömessajt, och Trustpilot som är bland de 1% mest populära webbsajterna. Dessa system är betrodda, och vi rekommenderar alltid dem till våra kunder.
- Svårt att få till en snygg annonsdesign? Använd Canva! Detta är ett fantastiskt designsystem, och har många kostnadsfria funktioner.
- Utför löpande A/B-tester och var uthållig när du utvärderar dina resultat. En annonsering kan gå segt i början för att senare explodera.
- Testa olika CTA’s (Call To Actions, översatt till uppmaningar) för att se om nya sätt att be om kundens affär ökar din konverteringsgrad.
- Se till så att ditt annonsmaterial följer en röd tråd. Så fort din målgrupp ser en annons från dig ska de veta att det är du. Om ditt annonsmaterial är otydligt finns det en stor risk att målgruppen blir förvirrad.
Ska jag anställa internt, eller anlita en byrå för min annonsering?
Detta är något som kräver en hel del eftertanke, och som beror på var ditt företag ska annonsera, även din totala marknadsföringsstrategi. Det är svårt att få tag i personer som har gedigen kunskap om varje enskild plattform. Därför behöver man i de flesta fall bygga ett team för att samla olika kompetenser under ett och samma tak. Ett team där vissa personer är specialiserade på annonsering, andra för organisk utveckling på sociala medier, content, foto/video och Google, några för webbdesign och utveckling av hemsidor, och en eller flera personer med övergripande projektledning samt ansvar. Detta tillåter dig att samla allt inom marknadsföring under ditt företagstak men kan bli kostsamt. Du behöver analysera vilka resurser din marknadsföring kommer behöva, och anställa personal baserat på just detta, för att nå dina uppsatta KPI:er (mål).
Genom att anlita en byrå får du alla kompetenser ditt företag behöver, men det sker inte internt hos dig. Kostnaderna blir markant lägre eftersom din byrå agerar som konsult, vilket gör att kostnaderna för exempelvis anställning försvinner. Du kan även prova att utforma din annonsering på egen hand, men detta är något vi inte rekommenderar någon att göra om man inte har gedigen erfarenhet i att hantera kampanjer. Varför? Jo, för att minsta lilla fel kan bidra till att du och ditt företag förlorar sin investering på grund av bristfällande kunskap. Det finns således tre val att välja mellan (anställa internt, anlita en marknadsföringsbyrå, eller prova utföra annonseringen på egen hand) där du behöver välja det alternativ som passar dig, ditt företag, och budget, bäst.

Sätt upp relevanta mål för din annonsering
Innan du börjar annonsera bör du spika dina KPI:er (mål), så att du vet vad din annonsering ska jobba emot. Utan uppsatta mål blir det svårt för annonseringen att bedömas som bra eller dålig. Är målet fler kunder – i så fall hur många? Behöver trafiken till hemsidan ökas – i så fall hur mycket? Analysera KPI:er som är viktiga för ditt företag och ta med det i din marknadsföringsplan.
Mät och utvärdera resultaten av din annonsering
Det är viktigt att du löpande utvärderar resultaten av din annonsering. Analysera antalet nya förfrågningar, onlineköp, samtal, e-post, prenumeranter, besök till hemsidan, kostnad per konvertering, konverteringsvärde med mera och beräkna din annonserings lönsamhet. Vad behöver skruvas på, och vad kan skruvas på för att öka lönsamheten? Var noga med att följa upp dina resultat och ta reda på svaren om du inte förstår vad olika termer betyder. Det är dina hårt intjänade pengar som står på spel, och det är viktigt att du hänger med i svängarna.
Funderar du på att komma igång med annonsering på Google och/eller sociala medier? Då är du alltid välkommen att boka ett kostnadsfritt strategisamtal.
Lycka till, och kör så det ryker!